onsdag, 06 mai 2020

Trenerpraksis med smittevern

TRENINGSMETODER: Hvordan kan man trene og samtidig overholde smittevernreglene. Det skal diskuteres torsdag 7. mai kl 19:00. TRENINGSMETODER: Hvordan kan man trene og samtidig overholde smittevernreglene. Det skal diskuteres torsdag 7. mai kl 19:00. FOTO: Morten Jensen
Klubbkonferansen på web er vel overstått med fem webinarer, men det blir ikke stille på nettet av den grunn. Torsdag 7. mai kl 21:00 blir det åpent teamsmøte om «Treningspraksis med smittevern».

Koronaviruset har snudd opp ned på regattaer og treninger, og torsdag blir det et teamsmøte for alle trenere, seilforeninger og andre interesserte – møtet er åpent og alle kan delta – der man skal diskutere hvordan trenere kan jobbe innenfor de smittevernsrestriksjonene som myndighetene har gitt.

Det kan bli en svært aktuell og nyttig seanse:

– Klokka 16:00 den samme torsdagen kommer myndighetene med nye regler knyttet til idretten, og vi vil forsøke å tolke og behandle dem med hensyn til seilsporten før teamsmøtet starter, slik at vi forhåpentlig kan ha de nye bestemmelsene i mente under teamsmøtet, sier Per Christian Bordal, generalsekretær i Norges Seilforbund.

– Under webinarene vi har arrangert tidligere, har vi hatt innledere til de ulike teamene, men denne gangen går vi rett i gang med en dialog mellom trenere og seilforeninger om koronasituasjonen og hvordan vi skal håndtere den i praksis, sier Iens Ludvig Høst, ansvarlig for trenerutvikling i Norges Seilforbund.

Mange trenere og foreninger er allerede godt i gang med årets trening, og fra dem håper Høst å få gode innspill.

– Under teamsmøtet håper jeg vi kan få til en fruktbar erfaringsutveksling og diskusjon om ulike løsninger og måter å arrangere treninger på, slik at vi alle kan lære av hverandre. Det fins ikke noen fasitsvar for dette, men jeg håper at vi i fellesskap kan komme frem til mange gode løsninger og forslag til hvordan vi kan tilrettelegge og gjennomføre treninger på en best mulig måte i denne spesielle tiden, sier Iens Ludvig Høst.

Møtet starter kl 21:00 torsdag 7. mai og er beregnet å vare i mellom 30 og 45 minutter.

Du får tilgang til teamsmøtet her når det åpner.