tirsdag, 16 juni 2020

Ikke alle NM har grønt lys ennå

NM: For enmannsjolle-klassene er det uproblematisk å avholde NM i år så fremt man holder nødvendig avstand på land. NM: For enmannsjolle-klassene er det uproblematisk å avholde NM i år så fremt man holder nødvendig avstand på land. FOTO: Morten Jensen
Innenfor de smittevernsreglene som gjelder, er det klart at en del NM går en uviss skjebne i møte. Arrangørforeninger av NM i smittevernreglenes randsone, anbefales å søke smittevernoverlegen i kommunen om tillatelse til å arrangere NM.

For en del av NM-ene er det grei skuring og ingen problemer. Det gjelder alle enmanns­jollene og kjølbåtklassen 2.4 mR hvor det jo kun er en seiler om bord. Forutsetningen er at alle smittevernsregler og maksimumantall følges på land.

Det er også gitt grønt lys for NM der deltagerne er under 20 år eller seilerne kommer fra samme husstand. Da er det snakk om klasser som RS Feva, 29er og 49er. Sistnevnte klasse har ambisjoner om å avholde sitt aller første NM i år.

NM i shorthanded-seiling er også innenfor de reglene som har vært praktisert til nå.

– Norges Seilforbund er underlagt smittevernreglene til Norges Idrettsforbund, og innenfor disse reglene er det bare NM i ovennevnte klasser som vi kan gi klarsignal til på nåværende tidspunkt, sier Per Christian Bordal, generalsekretær i Norges Seilforbund.

Les: Norges Seilforbunds smitteveileder

Smittevernoverlegene sitter på svaret

Problemklassene er de hvor det deltar voksne seilere og hvor seilerne umulig kan seile uten å bryte 1-meter-regelen. Da er det snakk om tomannsjollen Snipe og alle de tradisjonelle kjølbåtklassene. Men muligheten for å arrangere NM også for disse klassene, er ikke blåst av den grunn.

– En god oppskrift som har vist seg å føre frem, blant annet for Færderseilasen, er at arrangørene av disse NM-ene kontakter kommuneoverlegen for smittevern og søker om dispoensasjon fra 1-meter-regelen. Legenes anliggende er hovedsakelig at det skal være enkelt å spore en eventuell smitte, og det vil det kunne være i etterkant av et NM der man jo har veldig god oversikt over hvem som har seilt med hvem og hvem som har deltatt i arrangementet, sier Per Bøymo i Norges Seilforbund.

Han oppfordrer derfor alle NM-arrangørene i de aktuelle klassene dette kan gjelde, å igangsette en slik søknad til de kommunale myndighetene.

– Sier kommuneoverlegen ja, har vi i Norges Seilforbund ingen motforestillinger til det. Tvert i mot, NSF ønsker mest mulig aktivitet rundt om i landet, sier Bordal.

Han forteller at de foreningene som har vært i kontakt med sine lokale helsemyndigheter, melder om at selve seilingen ikke anses som smittefarlig; det er landarrangementene de er bekymret for.

Derfor er det viktig å presisere at man følger alle fornuftige retningslinjer når det gjelder smittevern:

• Deltagere må bli hjemme hvis de har antydning til sykdom,
  • reise til arrangementet foregår i egne båter/biler (ingen fellestransport),
  • alt på land er lagt opp til at det er mulig og holde 1 meters avstand,
  • rutiner for vask av toaletter og fellesarealer,
  • det er satt opp «antibakk-stasjoner».

– Beskriv også gjerne hele foreningens område, som ofte er stort og luftig. Som presisert i retningslinjene skal det være en egen smittevernsansvarlig i arrangementskomiteen – legg gjerne med hele organisasjonskartet til arrangementet – slik at lokale helsemyndigheter skjønner at det er snakk om et seriøst arrangement med en ansvarlig ledelse, sier Per Christian Bordal, som håper at det vil være mulig å gjennomføre flest mulig NM i år.

Shorthanded-NM i tre klasser med distanseseilas

Når det gjelder NM i shorthanded 19. og 20. september i regi av Nesodden Seilforening, inviteres det i år til NM i tre klasser: Liten, stor og sportsbåt-klasse. Hvilke båter som faller inn under begrepet sportsbåt, fremgår av båtens målebrev, men det er eksempelvis båter som Melges 24, Platu 25, J/80 og tilsvarende mindre, moderne båter.

Mesterskapet har fått dispensasjon fra NM-kravet om minimum fire seilaser ved at det blir et NM i distanseseilas der hver seilas skal ha en varighet på minimum 4–5 timer. Og da vil to seilaser være nok til at NM-medaljene kan deles ut.