fredag, 10 juli 2020

Da håndballgutta fikk oppleve seiling

HÅNDBALLGUTTER PÅ SEILTUR: Seiling med J/70-er ble en skjellsettende opplevelse for et knippe unge håndballspillere. HÅNDBALLGUTTER PÅ SEILTUR: Seiling med J/70-er ble en skjellsettende opplevelse for et knippe unge håndballspillere. FOTO: Henrik Eriksen
Det var ikke seilere som fikk delta da seilsportsligaens J/70-er ble sjøsatt for første gang i år. Det fikk derimot gutta på det nye juniorlaget til Sandefjord Håndball.

– Vi hadde en tanke om å gjøre noe litt mer verdifullt enn bare å ta med gutta på gokart eller paintball som man vanligvis gjør, sier Tom Berg, en av foreldrene i juniorlaget, til Sandefjords Blad.

Opplegget gikk ut på at håndballspillerne skulle få et lynkurs i seiling og få oppleve seiling i J/70-er, samtidig som de skulle bli introdusert for Norges Seilforbunds engasjement for å begrense forsøplingen av havet igjennom prosjektet Clean Seas og Hold havet rent. Dermed ble det både seiling og strandrydding på dem en hektisk dag.

655A8886 1100
 SANDEFJORD HÅNDBALL: Seiling ble valgt for å gi det nyetablerte juniorlaget til Sandefjord Håndball en annerledes opplevelse. Nå ønsker NSF flere lag fra andre idretter velkommen til å få prøve seg med seiling. FOTO: Henrik Eriksen.

Superkul seiling

– Ingen av håndballspillerne hadde seilt før, men det lå tjukt utenpå dem at de hadde det jævlig fett. De var over seg av begeistring. Det å kjenne på krengningen, seile og å mestre J/70-ene ga dem åpenbart en stor opplevelse. Det var noe av det kuleste de hadde gjort på lenge, og dette var gutter fra 16 til 18 år som jo skal være de tøffeste i byen. Det var gøy å se at de tok det sånn, sier Thomas Nilsson, som stod for dette NSF-arrangementet.

Opplevelsene med håndballgutta gjorde inntrykk på ham.

– Jeg tror vi må innse at seiling kanskje ikke vil bli den største idretten i Norge, men kanskje vi kan bli store på en litt annen måte. Og det er å være den idretten som alle synes er kul og som de gjerne vil oppleve og være med på når de skal gjøre noe annerledes.

Håndballforeldrenes umiddelbare respons var at «dette må vi gjøre for jentelaget også», og Thomas Nilsson mener at da er veien videre til Sandefjord Håndballs mange andre lag snublende nær, og når håndballen blir engasjert – hvorfor ikke da også fotballen?

Tankevekkende strandrydding

Det var imidlertid ikke bare seiling de unge håndballspillerne fikk oppleve. Arrangementet var en del av Norges Seilforbunds Clean Seas-engasjement der NSF har tatt mål av seg til å være førende innenfor idretts-Norge når det gjelder miljøenegasjement.

– Vi ønsker å gå foran å få med oss alle særforbundene i kampen mot forsøpling, sier Thomas.

655A8902 1100
 RENT HAV: Thomas Nilsson gir håndballspillerne en innføring i hvorfor det er viktig å holde natur og samfunn fritt for søppel. FOTO: Henrik Eriksen.

Til Sandefjords Blad sa han:

– Vi stopper ikke forsøplingen ved å plukke opp søppelet, for det kan vi gjøre til vi kreperer. Vi stopper det ved å lære folk til ikke å la søppelet havne på bakken. Alt som kommer på bakken kommer i havet, så når vi vet at Norges Idrettsforbund har to millioner medlemmer som alle kan være en potensiell plukkekraft, er idretten et fantastisk redskap til å bekjempe problemet.

Thomas Nilsson kunne også fortelle om den pågående sommerkampanjen i regi av Hold Norge Rent som Norges Seilforbund er en del av. Den går ut på at alle steder man besøker, skal man etterlate seg i minst like god tilstand som før. Og ikke minst skal man fortelle om dette til alle venner og bekjente i sosiale medier gjennom å tagge alle aktuelle postinger med emneknaggen #likefinsomfør.

Det oppfordrer Thomas Nilsson alle seilere til å gjøre slik at man får spredd budskapet til hele seil-Norge og på den måten også får vist seileres miljøeengasjement i denne landsdekkende kampanjen.

– Men #likefinsomfør er ikke bare en kampanje for vannet. Den gjelder like mye på fjellet og i innlandet. Vi seilere må passe på havet, sier han.

Ungdommene fikk selv prøve seg som strandplukkere, og Peder Kværnhellen (17) og Erik Johannessen (16) sier til Sandefjords Blad:

– Det er jo ekkelt å se søppelet flyte rundt. Vi har jo fått høre det opp gjennom at vi må ta vare på sjøen, men vi hadde på en måte ikke tatt det innover oss på samme måte før vi fikk sett det selv.

655A9119 1100
 SØPPEL: I land på Tredelene måtte håndballspillerne til pers med strandrydding – noe som ga flere av dem en aha-opplevelse. FOTO: Henrik Eriksen.