tirsdag, 11 august 2020

BIC-mester går over til 29er

KVARTETT: De fire beste i BIC-NM: Fra venstre Albertine Lind, Mina Mobekk, Nils-Henrik Lind og August Landmark. KVARTETT: De fire beste i BIC-NM: Fra venstre Albertine Lind, Mina Mobekk, Nils-Henrik Lind og August Landmark. FOTO: Bergens Seilforening
Nils-Henrik Lind fra Bergen kronet sin lange BIC-karriere med å vinne NM. Nå skal han fortsette i 29er-klassen.

Parallelt med NM i Laser 4.7 og Laser Radial, konkurrerte 19 Bic Tchno 293-seilere på Lysakerfjorden om NM-tittelen i sin klasse. Indre Oslofjord bød på gode forhold og syv seilaser, og for å få NM-status ble alle aldersklassene slått sammen til en – selv om seilerne seilte med litt ulikt seilareale.

Og det kom ikke som noen overraskelse at Nils-Henrik Lind fra Bergens Seilforening gikk til topps. Han var en av forhåndsfavorittene og kom i spissen for en sterk trio fra  Vestlandet.

– De var sugne på å vise at Bergens Seilforening er å regne med i brett-Norge, kan en lese på Bergens Seilforenings nettside.

Og med tre førsteplasser og tre andreplasser som tellende levde Nils-Henrik opp til favorittstemplet, forsvarte Vestlandets ære og vant, men bare med et poengs margin til August Landmark fra KNS. Han var igjen to poeng foran Mina Mobekk, også hun fra arrangørforeningen. De tre var i en liten klasse for seg.

At Albertine Lind og Even Fuhr Midtgaard, som utgjorde resten av Bergen-trioen plasserte seg som nummer 4 og 5, beviser at seilerne fra vest er å regne med!

For Nils-Henrik Lind og de to andre fra Bergen representerte årets NM avslutningen på en lang BIC-karriere.  Nils-Henrik og Albertine går nå over til å seile sammen i 29er, mens Even vil spesialisere seg på slalom-seiling.

Komplett resultatliste