tirsdag, 25 august 2020

Uffe Tomasgaard tok «The Double»

LASER STANDARD: Seierspallen og de seks beste i Laser Standard fra NM i Ran Seilforening. LASER STANDARD: Seierspallen og de seks beste i Laser Standard fra NM i Ran Seilforening. FOTO: Ran Seilforening
Nybakt norgesmester i Laser Radial, Uffe Tomasgaard, vant i helgen også NM-gull i storbebror-klassen Laser Standard.

Med fire førsteplasser i enkeltseilasene under NM i Laser Standard, som ble avholdt av Ran Seilforening, vant Uffe Tomasgaard fra Drøbaksund en klar seier.

– Seieren var imidlertid ikke så klar som den kan se ut på papiret. Det var mange jevne seilaser og Uffe vant flere ganger bare med noen få båtlengder. Det er gøy å se at det er så mange seilere nå som tar Laser Standard-seilingen seriøst, sier Peer Moberg, som har ansvaret for å følge opp Norges unge garde av Laser-seilere.

25 seilere stilte til start i Laser Standard.

Sterke fysisk

Uffe Tomasgaard vant foran Christoffer Sørlie fra Fredrikstad. Christoffer var en like klar toer som Uffe var en ener.

– Den vesentligste forskjellen mellom disse to og resten av seilerne, er fysikken. De to er topptrente og holder fullt trykk gjennom en hel seilas. Kommer de andre opp på deres nivå, blir det enda jevnere, sier Moberg.

Regattabanen til Ran Seilforening bød på utfordrende forhold med tildels frisk, men slengete og hullete vind. Lørdag var vinden så frisk at Radial- og Master-seilerne måtte bli på land.

Theodor Middelthon fra Stavanger vant bronse – ett poeng foran klubbkamerat August Hanevik. Olai Hagland, også han fra Stavanger, lå an til å ta bronse før 4. og siste seilas, men ble diskvalifisert av juryen for å ha berørt startmerket.

– Med vindkantring som gjorde linjen skjev og med sterk motstrøm, så ble det vanskelig og trangt nede ved «pin end» – startmerket i le, kommenterer Moberg.

Erfaring teller

Den gamle Laser-kjempen, Per Arne Nilsen (59), som ble europamester i klassen i 1981 og tok VM-sølv i 1984, seilte inn til en pen 7. plass.

– Per Arne hang godt med på kryss, men tapte litt på lensene. Der har ungguttta bedre balanse. Den store forskjellen mellom Per Arne og de unge seilerne er at han tar dem på strategi og taktikk, mens de tar Per Arne på fart og teknikk. Per Arne er absolutt veltrent, men mange av unggutta er hakket vassere. Men du verden, det var imponerende av Per Arne, og resultatet viser at alder og erfaring også teller i seiling, sier Peer Moberg.

Hjemmeseier i Radial

Inger Margrethe Vabø sørger for at en av de tre gullmedaljene som skulle deles ut, gikk til arrangørforeningen Ran. Hun vant Laser Radial-klassen for damer foran Ingrid Bøen fra Ålesund og Ingrid Wiik – også hun fra Ran. 11 jenter stilte til start.

– Det var imponerende at mange av jentene som vanligvis seiler Laser 4.7 tok steget opp i Laser Radial og deltok. Noen av dem ble veldig lette i den friske vinden, men de fikk med seg mye fin erafaring, sier Moberg.

Norges to presumptivt beste Laser Radial-seilere, Line Flem Høst og Caroline Rosmo, deltok ikke.

Radial Damer NM seierspall
TOPP TRE I RADIAL: Fra venstre: Ingrid Bøen, Inger Margrethe Vabø og Ingrid Wiik. FOTO: Ran Seilforening

Historiens første norgesmester

– At det stilte 20 Master-seilere hvorav flere av dem hadde tatt turen over fra Østlandet, var veldig gøy å se. Det betød at det deltok seilere i NM-et i aldersspennet fra 14 til 75 år  – eller noe sånt. Mange av Master-seilerne hadde med barna sine, og det ble veldig fin stemning. Jeg er imponert, sier Peer Moberg.

Nils Petter Hovemoen fra Brevik gikk til topps i en svært jevn fight med Bjørn-Erik Knudsen fra Ran. De endte á poeng, men Hovemoen, som ofte er å se som mannskap om bord hos Dag Usterud, hadde én førsteplass mer i enkeltseilasene enn Knudsen. Per Lund fra Stavanger ble nummer tre.

Master pall NM
 MASTER-KLASSEN: Nils Petter Hovemoen har grunn til å juble etter å ha blitt historiens første norgesmester i Laser Master. Til venstre Bjørn-Erik Knudsen og til høyre Per Lund. FOTO: Ran Seilforening

Nils Petter Hovemoen ble derved den første offisielle norgesmesteren i Laser Master. Tidligere har klassen kun kåret klassemestre.

Vanskelige forhold med slengete og til dels mye vind – og store dyp på banen som gjør det utfordrende å flytte merker – gjorde sitt til at det kun ble gjennomført fire seilaser i hver klasse. Det betød at alle seilasene talte sammenlagt – ingen av dem kunne strykes.

Komplette resultater