onsdag, 07 oktober 2020

NSF støtter TV-aksjonen med egen innsamling

STØTTER TV-AKSJONEN: Norges Seilforbund er ambassadør for årets TV-aksjon og generalsekretær Per Christian Bordal oppfordrer alle seilere til å gi så det virkelig monner. STØTTER TV-AKSJONEN: Norges Seilforbund er ambassadør for årets TV-aksjon og generalsekretær Per Christian Bordal oppfordrer alle seilere til å gi så det virkelig monner. FOTO: Morten Jensen
Årets TV-aksjon går til å bekjempelse av plast i havet. Norges Seilforbund inviterer og oppfordrer derfor alle seilere og samarbeidspartnere til et spleiselag for å støtte innsamlingen.

«Plast i havet» har stått på dagsorden for norske seilere i mange år allerede. Naturlig nok – det er jo alle seileres egen lekegrind det handler om. Norges Seilforbund og mange norske seilforeninger har i de senere årene gjennomført en rekke rydde- og holdningsskapende aksjoner rundt om i hele landet. Forbundet har også sin egen kampanje «Hold havet rent» og er en del av FN-kampanjen «Clean Seas».

– Det var derfor helt naturlig for NSF å bli ambassadør for årets TV-aksjon «Et hav av muligheter» og støtte den, sier seilforbundets miljøleder, Thomas Nilsson.

NSF gjør en innsats

Jeg vil gjerne rette en stor takk til Norges Seilforbund for at forbundet er ambassadør for årets TV-aksjon. NSF gjør allerede en fantastisk innsats ved å rydde strender og rense havet for plast, som jo nettopp er målet med årets TV-aksjon. For plasten – den skal jo ikke ut i naturen, sier Karoline Andaur, generalsekretær i Verdens naturfond.

World Wildlife Fund (WWF) – Verdens naturfond – er i år mottagere av de pengene som samles inn gjennom NRKs store, årlige TV-aksjon. Pengene er øremerket bekjempelse av plast i havet der problemet er størst: En fjerdedel av plasten i havet kommer fra Sørøst-Asia. Derfor er TV-aksjonsmidlene øremerket tiltak i Indonesia, Vietnam, Filippinene og Thailand.

Digital innsamling

På grunn av koronapandemien er årets TV-aksjon heldigital. I stedet for at det går bøssebærere rundt om i det ganske land, samles pengene i år inn gjennom digitale bøsser. Norges Seilforbund har opprettet en slik bøsse, og nå oppfordres alle seilere til å vise sin støtte til arbeidet med å bekjempe plast i havet ved å betale et beløp inn til den.

– Alle pengene i denne bøssen går til årets TV-aksjon, og vi har store forhåpninger om at det skal bli et betydelig beløp vi kan bidra med, sier Thomas Nilsson.

Du finner den NSFs digitale bøsse her.

Seilere har en ekstra forpliktelse

– Seilere har en ekstra forpliktelse til å støtte årets TV-aksjon som går til Verdens naturfond og deres arbeid med å bekjempe plast i havet. Norges Seilforbund er derfor stolt ambassadør for årets TV-aksjon, og vi oppfordrer alle seilere til å gi så det virkelig monner, sier generalsekretær Per Christian Bordal i NSF.

NSFs digitale bøsse ble etablert for kun et døgn siden, men allerede nå inneholder den 14 600 kroner. Seilforbundet selv har gitt 4500 kroner til aksjonen.

– Vi har gitt 500 kroner for hver av de ni ansatte i forbundet, og vi oppfordrer og utfordrer alle våre samarbeidspartnere og andre firmaer til å gjøre det samme, sier Bordal.

Flere firmaer som står seilsporten nær, har allerede fulgt utfordringen og gitt 500 kroner per ansatte de har. Og det er jo mange ansatte i  bransjer som nyttiggjør seg av sjøen og havet…

– Havet er helt avgjørende – ikke bare for oss seilere – men også for alt liv på jorden. Derfor har Norges Seilforbund valgt å engasjere seg i havets ve og vel. NSF er blant annet medlem av Norsk Friluftsliv og Hold Norge Rent. Gjennom vår tilknytning til World Sailing er vi også en del av UN Environment-kampanjen «Clean Seas – Turn the tide on Plastic». Selv har vi kampanjen «Hold havet rent», sier Thomas Nilsson.