tirsdag, 20 august 2019

Tre vintersamlinger for ungdomsseilere

VINTERSAMLINGER: Fem samarbeidspartnere har utarbeidet et spennende treningsopplegg for ungdomsseilere i vinter. VINTERSAMLINGER: Fem samarbeidspartnere har utarbeidet et spennende treningsopplegg for ungdomsseilere i vinter. FOTO: Trond R. Teigen
Norske ungdomsseilere har gode muligheter for å få trent på vannet i vinterkulda. Tre vintersamlinger i Barcelona står på planen og er klare for påmelding.

For norske seilere er vintersamlinger i sydligere farvann ikke noe nytt. Idrettsgymnaser, noen store seilforeninger og enkelt-seilere har satt kurs for varmere farvann når kulden er blitt for streng. Det nye denne vinteren er at Norges Seilforbund, NTG, Wang, KNS og Stavanger Seilforening har gått sammen om å arrangere samlinger for klassene 29’er, 49’er, 49er FX, Laser 4.7, Laser Radial, Laser Standard og Wazp.

Trenere på samlingene vil være flere, blant annet Frank Kirkeland, Mihalis Floros, Bjørnar Erikstad og Peer Moberg.

Tre samlinger står på planen:

Førjulssamling i Palamos

Den første finner sted fra 14. til 23. desember i Palamos i Spania i forbindelse med Christmas Race der. Det legges opp til fire treningsdager og fire regattadager. I Palamos vil seilerne bo i leiligheter i umiddelbar nærhet til båtene og seilarenaen, og det blir ordnet med transport fra flyplassen i Barcelona til Palamos – og tilbake igjen.

Vinterferie i Barcelona

All den stund vinterferien på Øst- og Vestlandet ikke skjer samtidig, vil den neste samlingen være delt i to. Seilerne fra øst vil ha samling fra 15. til 23. februar (2020) mens seilerne i vest vil kunne sette kursen sørover fra 22. februar til 2. mars.

I Barcelona bor og spiser alle på Barcelona International Sailing Center, og dit må seilerne selv besørge transport fra flyplassen. Det tar cirka 25 minutter med taxi.

Påske på Gardasjøen eller i Cavalaire

I påsken blir det samlinger på Gardasjøen og i Cavalaire i Frankrike, men detaljene er ikke helt klare ennå.

– Påsken har tradisjonelt vært styrt av klasseklubber og foreldre, og vi må ha noe mer dialog med miljøene før vi koordinerer et konkret treningstilbud i påsken, står det i invitasjonen til samlingene. Vi kommer derfor tilbake med informasjon i løpet av høsten, står det NSFs skriv om vintersamlingene.

4300 kroner per samling

Det koster 4300 kroner per person per samling. I Barcelona er to måltider inkludert. I Palamos er ikke noen måltider inkludert.

Pakkepris for transport av båter

Båtene vil bli transporter per bil og tilhenger for 29er, Laser og Waszp, og for å få fraktet båtene fra Oslo til Palamos, videre til Barcelona og derifra til Garda eller Cavalaire må det betales 3500 kroner per båt. Det inkluderer lagring av båtene mellom treningene.

Etter påsketreningen må deltagerne selv sørge for å få båtene sine hjem.

De fem arrangørene av samlingene håper dette opplegget vil kunne bidra til å holde seilerformen til mange ungdommer ved like gjennom vinteren og gi dem et solid utbytte.

Påmeldingen har åpnet i Manage2Sail.