torsdag, 12 mars 2020

Store regattaer og idrett i Norge er avlyst

AVLYST: Regattaen på Mallorca er avlyst, men inntil videre blir Helene Næss og Marie Rønningen der og fortsetter treningen. AVLYST: Regattaen på Mallorca er avlyst, men inntil videre blir Helene Næss og Marie Rønningen der og fortsetter treningen. FOTO: Thomas Guttormsen
Verdenscupen i Genoa er avlyst. Det samme er regattaen på Mallorca og i Hyères. I dag har også NIF avlyst all idrettsaktivitet i Norge med umiddelbar virkning.

Arrangørene av Palma, Genoa og Hyères har kastet kortene og avlyst disse store regattaene. Årsaken er spredningen av Covid-19-viruset, nasjonale myndigheters pålegg og de enkelte arrangørenes vurderinger. I formiddag i dag gikk Norges Idrettsforbund ut med en melding der de meddelte at all idrettsaktivitet i Norge er avlyst.

– Denne avgjørelsen får dessverre store konsekvenser for idrettsaktiviteten i våre 11 000 idrettslag over hele landet. Men vi er beredt til å ta føringene som kommer fra norske helsemyndigheter på største alvor og vi vil gjøre de tiltakene som er nødvendig for å hindre smittespredning i samfunnet, sier idrettspresident Berit Kjøll.

Blir på Mallorca inntil videre

Hele det norske landslaget og ytterligere noen norske seilere befinner seg for øyeblikket på Mallorca. Der vil de bli inntil videre.

Helene Næss forteller at flere nasjoner nå pakker sammen sakene sine for å reise hjem etter at de har fått pålegg fra sine nasjonale forbund om å gjøre det. Det norske forbundet vil bruke de neste 24 timene på å områ seg.

– Vi tenker at det ikke er noen vits i å rushe hjem med en gang. Vi vil heller vente til køene har lagt seg på flyplassen. Seilerne og trenerne vil i samråd med NSF og Olympiatoppen bruke det neste døgnet på å legge en ny plan for hele vårsesongen, sier Per Christian Bordal, generalsekretær i NSF.

– Ja, det var veldig synd at det skulle gå slik med disse regattaene, men enn så lenge vil vi være her på Mallorca for å trene, sier Helene Næss.