fredag, 10 april 2020

Godt håp om ligaåpning 20. juni

LIGAÅPNING: 20. juni er det godt håp om atter å kunne få se ligabåtene i spennende flighter igjen. LIGAÅPNING: 20. juni er det godt håp om atter å kunne få se ligabåtene i spennende flighter igjen. FOTO: Trond R. Teigen
Alle større idrettsstevner er avlyst inntil 15. juni, men det er nå godt håp om at første runde av seilsportsligaen skal kunne arrangeres 20. juni. Kanskje med en litt spesiell vri.

– Tiltakene som er igangsatt frem til 15. juni for å begrense smitte, øker sjansen for at vi skal kunne starte vår etterlengtede ligasesong før sommerferien. Forhåpentlig vil tiltakene fungere så godt at de strenge reglene vil bli lempet på etter 15. juni, sier Magnus Hedemark i SailLogic.

Han ser imidlertid for seg en ligaåpning på en litt annen måte enn hvordan den skulle ha vært:

– Arrangementet blir mest sannsynlig gjennomført med 15 båter. Økt båtantall vil vi ha for å slippe at lagene bytter båt, og en utvidelse av arrangementet fra to til tre dager gjør vi for at vi kan arrangere en og en halv dag med seiling i hver divisjon.

Han nevner som et eksempal at eliteserien kan bli avviklet fredag og halve lørdag, hvoretter 1.divisjon foregår halve lørdag og søndag. I tillegg vil man ha tilpasset sosial aktivitet og tiltak som ekstra båtvask mellom divisjonene. Arrangementet må jenke seg etter de reglene som måtte bli bestemt å gjelde etter 15. juni, men Hedemark har godt håp om at de vil bli av en slik karakter at det vil bli mulig å gjennomføre ligarunden.

– Vi er i løpende dialog med korona-teamet i Norges Idrettsforbund for å se hvordan vi kan tilpasse seilarrangementenene våre i sesongen 2020 så godt som mulig. Regattaer foregår spredt over store områder, så det er grunn til å tro at arrangementer med begrenset sosiale aktiviteter vil kunne foregå ganske normalt den dagen tometersregelen mellom personer oppheves, sier generalsekretær Per Christian Bordal i Norges Seilforbund.

For nærmere informasjon:

• Magnus Hedemark