fredag, 08 mai 2020

12. mai blir NSFs retningslinjer klare

GRØNT LYS: Der går mot å kunne gi grønt lys for tomannsjolleseiling igjen. GRØNT LYS: Der går mot å kunne gi grønt lys for tomannsjolleseiling igjen. FOTO: Morten Jensen
Samfunnet skal sakte, men sikkert tilbake til normalen, og spørsmålene er mange blant seilere om hva de nye retningslinjene betyr for dem. Tirsdag 12. mai vil vi få et konkret svar.

Engasjementet er stort rundt om i seilforeningene med hensyn til hva slags type seiling man kan sette i gang med og hvordan den skal organiseres. Hvem kan seile med hvem? Hvor mange kan seile sammen og så videre. Over 70 deltagere var med på NSFs teamsmøte på nettet i går da dette var tema for trenere, seilforeninger og andre interesserte.

Torsdag 30. april ble en del retningslinjer for smittevernet justert. Blant annet ble avstandsregelen halvert. Og i går fortalte Erna Solberg at samfunnet nå sakte, men sikkert skal åpnes opp igjen og mest mulig tilbake til normalen. Hun understreket dog at vi nok må forholde oss til smittevernsreglene i en god stund fremover, så helt normalt blir det ikke. Blant annet skal fotball og andre kontakt-idretter få lov til å starte opp igjen. 16. juni starter eliteserien i fotball.

Det går mot grønt lys for seiling med to

Spørsmålene har haglet inn til NSFs administrasjon de siste dagene – for ikke å si timene – og mange av spørsmålene dreier seg om man nå kan starte med tomannsjolle- og shorthanded-seiling i storbåt igjen.

– Med den justeringen vi fikk 30. april og de signalene som ble gitt i går, tolker vi at det å seile to personer om bord i samme båt, bare man passer på å holde avstand, er innafor og greit å gjøre. NSF er innstilt på å gi grønt lys til det, men det helt endelige svaret vil vi imidlertid få på tirsdag når vi har fått behandlet veilederen til Norges Idrettsforbund, sier Per Christian Bordal, generalsekretær i Norges Seilforbund.

NIF lager veiledning i helgen

Gjennom hele helgen skal Norges Idrettsforbund jobbe sammen med helsemyndighetene for å utarbeide en veileder for oppstart av idretten igjen.

– Et fagutvalg med representanter fra Helsedirektoratet, Folkehelseinstituttet, Norges Idrettsforbund og flere særforbund skal innen mandag 11. mai utarbeide en felles veileder for hvordan idrettene skal tilpasse seg sine aktiviteter etter de nye bestemmelsene, heter det i en pressemelding fra NIF.

Når denne veilederen er klar, skal de enkelte særforbundene komme med idrettsspesifikke veiledere innenfor sin idrett basert på NIFs veiledning.

– Mandag får NSF oversendt disse fellesidrettslige retningslinjene og vi skal jobbe med de nye  retningslinjene mandag kveld og tirsdag formiddag. Planen er å publisere dem på tirsdag 12. mai, sier Per Christian Bordal.

Da vil det forhåpentlig komme klare retningslinjer for hva slags seiling man kan bedrive i sommer.

– Det helt avgjørende er at vi følger smittervernsreglene så godt det lar seg gjøre, sier Per Christian Bordal.

Mange gode råd

Og i så måte ble det gitt flere gode tips under gårsdagens teamsmøte med hensyn til hvordan dette kan utføres i praksis under treninger og arrangementer.

• Man bør ha en smittevernsansvarlig på land/brygga. Det er når folk kommer eller forlater land at det gjerne skjer brudd på smittevernsreglene, så det å ha en ansvarlig på land som kan dirigere alle på land, er helt avgjørende for å ha kontroll.
  • Ha antibac tilgjenglig. Vask alt som blir tatt på. Kjøp inn lavtrykkspumper med vann og litt såpe.
  • Ha systemer for hvordan man henter frem utstyr og rigger opp – og setter ting tilbake igjen.
  • På vannet oppstår det svært få eller ingen smittefarlige situasjoner. Der er det godt med plass og frisk luft.