torsdag, 14 mai 2020

«Onsdagsseilaser» er trening

«ONSDAGSSEILASER»: Såkalte «onsdagsseilaser» for storbåter med inntil tre personer om bord, er tillatt i den nye smitteveilederen til Norges Seilforbund. «ONSDAGSSEILASER»: Såkalte «onsdagsseilaser» for storbåter med inntil tre personer om bord, er tillatt i den nye smitteveilederen til Norges Seilforbund. Morten Jensen
Er de uformelle midtukeregattaene for kjølbåter rundt om i seilforeningene å betrakte som trening eller regattaer? – Det er trening, slår NSFs generalsekretær, Per Christian Bordal, fast.

Etter at NSF nylig publiserte de nye «korona-reglene» som gjelder frem til 15. juni, oppstod det en diskusjon om de litt uformelle midtukeregattaene er å betrakte som trening eller regatta. Korona-reglene skiller mellom hva slags seiling som kan bedrives på trening og hvilke klasser som kan få seile regatta, så derfor var det viktig med en avklaring.

– Etter noen diskusjoner definerer vi nå lokale «onsdagsseilaser» i kjølbåt som trening, og det kan derved seiles med mannskap på inntil tre eller færre, sier Per Christian Bordal.

For tomannsjolleseilerne er det fortsatt kun renspikket trening som gjelder. De må fortsatt holde seg unna startskudd og all form for rangering.

– Et viktig moment i den veilederen vi har lagd, er at vi må forsøke å overholde regelen om en meters avstand så langt det lar seg gjøre rent praktisk. Årsaken til at vi har differensiert mellom regattaer og trening, er at vi tror seilerne vil være mer bevisste på å overholde avstandsregelen i en treningssituasjon, men at de fort kan glemme dette når man er i konkurransemodus, sier Per Christian Bordal.

Les hele NSFs smitteveiledning.