lørdag, 30 mai 2020

Presisering: Kun tomansjolleseiling for seilere under 20 år

LITT KJAPP: – Obs, vi var nok litt kjappe med å gi alle tomannsjolleseilere grønt lys. De bnye reglene gjaldt bare seilere under 20 år, sier Per Christian Bordal. LITT KJAPP: – Obs, vi var nok litt kjappe med å gi alle tomannsjolleseilere grønt lys. De bnye reglene gjaldt bare seilere under 20 år, sier Per Christian Bordal. FOTO: Morten Jensen
– Vi var nok litt for ivrige og kjappe – og litt for generelle – til å fortelle om de gode nyhetene om at flere kunne seile regatta. Tomannsjolleseiling gjelder kun for seilere under 20 år, sier Per Christian Bordal I Norges Seilforbund.

Etter at det ble gitt lettelser i smittevernsregler som ble offentliggjort 28. mai, åpnet Norges Seilforbund i en melding 29. mai for at det kan seiles regattaer i tomannsjoller og doublehanded i kjølbåt fra og med 1. juni 2020.

– Vi var nok litt for ivrige og kjappe – og litt for generelle – til å fortelle om de gode nyhetene om at flere kunne seile regatta. De store lettelsene i smittevernsreglene som myndighetene kom med 28. mai, gjaldt kun ungdom under 20 år. Selv om de fleste deltagerne i tomannsjolleklasser, som for eksempel RS Feva og 29er, er under 20 år, er det ikke i alle tomannsjolleklassene, som for eksempel Snipe, hvor dette er tilfellet. Vi må derfor presisere at NSF fra 1. juni kun tillater regattaseiling «i tomannsjoller for seilere under 20 år», sier Per Christian Bordal.

Når det gjelder doublehanded-seiling i kjølbåter – det vil si storbåter – mener Norges Seilforbund at de båtene som benyttes til doublehanded-seiling, er store nok til at seilerne kan overholde 1-meters-regelen. Seiling i mindre kjølbåter, som for eksempel Killing, Yngling, Andunge, faller ikke inn under dette.

– Jeg beklager at vi var litt upresise da vi gikk ut med nyheten 29. mai, men gleden og iveren for å komme ut med  nyheten om at man kunne løsne litt på båndene, ble kanskje litt for stor. Vi håper imidlertid at de som lettelsene likevel ikke gjaldt for denne gangen, kommer med i de nye justeringene som er ventet 15. juni, sier Bordal.

De nye, presiserte smittevernsreglene for seilere er gjeldende fra 1. juni og inntil videre:

INNLEDNING

«Smitterisikoen er mindre på godt ventilerte steder og særlig utendørs». Slik lyder punkt én i Helsedirektoratets liste over smitteforebyggende tiltak.

Seiling har det fantastiske utgangspunktet at den bedrives ute i frisk luft, på «godt ventilerte steder» og av naturens egne krefter. Et bedre utgangspunkt kan vi ikke ha. Det betyr at seilere har de aller beste forutsetningene til å kunne være aktive, selv i den situasjonen vi nå er i. Men selv om det er mange argumenter for at aktiviteten seiling ikke medfører stor smittefare, skal vi være oss vårt ansvar bevisst og være med på samfunnets «dugnad» for å bidra til at færrest mulig blir rammet av sykdommen Covid-19.

Mandag 11. mai fikk NSF overbrakt Norges Idrettsforbunds generelle veileder for å redusere spredning av koronaviruset. Den er utarbeidet av Folkehelseinstituttet og Helsedirektoratet. Veiledningen er NSF pålagt å følge og tilpasse til vår seilsport. Torsdag 28. mai ble en del lettelser i smittevernsreglene gjeldende fra 2. juni offentliggjort.

Det er med stor glede vi nå kan løsne ytterligere litt på kravene som til nå har vært praktisert. Fra og med 1. juni 2020 vil det også bli åpnet for regattaseiling i tomannsjoller for seilere under 20 år og doublehanded  i storbåter. Forutsetningen er at regelen om 1 meters avstand mellom personer overholdes.

Reglene for trening som ble offentliggjort 12. mai gjelder fortsatt.

Fra og med 1. juni 2020 og inntil videre gjelder disse retningslinjene:

BAKGRUNN

Idrettens generelle veileder: «Smittevern for idrett» er den gjeldende hovedveilederen som «Smittevernsveiledning for seiling» er basert på. Den kan lastes ned og leses i sin helhet her.

De tre hovedprinsippene for å bremse smittespredning er:

1. Syke personer skal holde seg hjemme
  2. God hånd- og hostehygiene og forsterket renhold
  3. Holde minst 1 meters avstand og redusere kontakt mellom personer

Nedenstående retningslinjer gjelder for arrangementer og aktiviteter for seilforeninger og klasseklubber tilknyttet Norges Seilforbund:

ANSVAR

1. Seilforeningen/klasseklubben er ansvarlig for at arrangementer, samlinger, trening og andre aktiviteter i regi av foreningen/klubben gjennomføres på en smittevernfaglig forsvarlig måte. Det innbefatter at arrangøren har ansvar for at kravet om avstand følges, og arrangøren skal iverksette tiltak som gjør det mulig å ivareta hygiene og at syke ikke deltar på arrangementet.
  2. Det et vilkår for gjennomføring av et arrangement at det er utnevnt en smittevernansvarlig.
  3. Garderober skal være stengt.
  4. Foreningen skal ha utarbeidet et sett retningslinjer for hvordan generelle smittevernråd skal bli overholdt i sin forening (stengte garderober, avstand, hindre kødannelser, desinfisering/vask etc). Den smittevernsansvarlige skal påse at disse retningslinjene blir etterfulgt.

DELTAGELSE I ARRANGEMENTER

1. Regattaer kan arrangeres i klasser for enmannsjoller, singlehanded-seiling i kjølbåter, samt for tomannsjoller for seilere under 20 år: Likeledes kan regattaer avholdes i doublehanded i storbåt der det er rom for å holde en meters avstand, og i klasser for personer fra samme husstand. I tillegg kan lokale kveldsarrangementer (ie - tirsdags -onsdagsseilas) med opptil 3 personer i kjølbåt arranges. For andre klasser kan det ikke arrangeres regattaer.
  2. Regattaer kan arrangeres for inntil 50 personer.
  3. Med inntil 50 personer menes deltakere, tilskuere, foresatte, søsken og andre som er tilstede uten å ha oppgaver knyttet til gjennomføringen av arrangementet. De som står for gjennomføringen av arrangementet, omfattes ikke i denne tellingen.
  4. Arrangøren skal ha oversikt over alle deltagere og medarbeidere i arrangementet. Dette for å lette arbeidet med eventuell smittesporing.

DELTAGELSE PÅ TRENING

1. Trening kan arrangeres for de samme gruppene som kan seile regatta, pluss for inntil tre personer i alle typer kjølbåter.
  2. Treningsgrupper skal ikke overstige 20 personer. Er det flere enn 20 seilere som skal trene, skal det på forhånd være avtalt en oppdeling i flere treningsgrupper.

VEIEN VIDERE

Norges Seilforbund er i løpende dialog med ansvarlige myndigheter og Norges Idrettsforbund når det gjelder utviklingen og forståelsen av regler, veiledere og retningslinjer knyttet til smittefaren for Covid-19. Inntil videre gjelder ovenstående retningslinjer for seiling. Dersom det viser seg at retningslinjene ikke overholdes eller om det kommer innskjerpelser eller lettelser fra overordnede organer, kan denne veiledningen bli endret på kort varsel.

NSFs arbeider også løpende med å se på muligheter for å gjennomføre norgesmesterskap, norgescuper, seilsportsliga og andre større arrangementer i år.

Endringer og nyheter vil bli publisert på Norges Seilforbunds nettside, www.seiling.no, og de bli distribuert direkte til seilforeninger, seilkretser og klasseklubber i form av nyhetsbrev.

Oslo 30. mai 2020

NORGES SEILFORBUND