mandag, 28 desember 2020

Stem på din Helly Hansen Youth Award-favoritt

FEM KANDIDATER: August Hanevik, Ingrid Wiik, Pia Dahl Andersen/Nora Edland, Jeppe Nilsen og Nils-Henrik Lind. FEM KANDIDATER: August Hanevik, Ingrid Wiik, Pia Dahl Andersen/Nora Edland, Jeppe Nilsen og Nils-Henrik Lind.
Fem kandidater er gått til finalerunden og til den endelige avstemmingen om Helly Hansen Youth Award. Nå er det opp til deg å avgjøre hvem som til slutt skal stikke av gårde med prisen.

Det kom inn svært mange gode forslag til kandidater til den nyetablerte prisen Helly Hansen Youth Award, og juryen melder at de hadde en svært vanskelig oppgave med å plukke ut de fem endelige kandidatene. Til slutt falt valget på disse fem som slapp igjennom nåløyet:

• Nils-Henrik Lind (16), Bergens Seilforening
  • Ingrid Wiik (17), Ran Seilforening
  • August Hanevik (18), Stavanger Seilforening
  • Jeppe Nilsen (20), Kongelig Norsk Seilforening
  • Pia Dahl Andersen (20)/Nora Edland (19), Kongelig Norsk Seilforening

For å komme frem til de endelige fem har juryen vektlagt følgende elementer knyttet til kandidatene, og det er forslagsstillernes begrunnelse som har spilt en viktig rolle med hensyn til utvelgelsen:

• · Originalitet og oppfinnsomhet i arbeidet med å forbedre seg og andre seilere
  • · Fremgang innenfor seilsportsgrenen vedkommende er aktiv i
  • · Engasjement for seiling og engasjement for sitt lokale miljø og medseilere
  • · Hvor miljøvennlig aktivitet og engasjement til vedkommende kandidat er

Prisen består av seilklær fra Helly Hansen til en verdi av kr 10 000.

Du kan stemme på din favoritt som du mener fortjener prisen, her! Fristen for å avgi stemme er kl 23:59 lørdag 2. januar 2021.

Her er en nærmere presentasjon av de fem:

Nils-Henrik Lind (16)

Bergens Seilforening

Nils H.LindNils-Henrik Lind har seilt siden han var seks år. Han startet sin karriere i Optimist før han hoppet over til brettet BIC Techno 293. I denne klassen har han rukket å seile fem EM og VM med mange topplasseringer. I EM er hans beste resultat en 5. plass, i VM en 10. plass. I år skulle han ha seilt VM på Gardasjøen, men det ble ikke noe av. Derved røk det store målet hans om medalje i den klassen. Nå har han lagt brettet på hylla og satser sammen med søsteren sin i 29er.

Nils-Henrik er en meget allsidig seiler som ikke bryr seg så mye om hva man seiler, bare man seiler. Ved siden av BIC Techno har han også seilt Melges 24 og har vært storseilstrimmer hver tirsdag i familiens First 45F. I tillegg er han trener for Bergens Seilforenings brettgruppe. Hans motto er «alle skal med», og han klarer med sitt blide og motiverende å dra de yngste med seg. Nils-Henrik vil utvikle seg på mange områder innen seiling, og nysgjerrighet er en av hans største styrker.

Miljøaspektet er viktig og alvorlig for Nils-Henrik. Gjennom egen innsats og motivasjon bidrar han til å holde sjøen ren. Fra alle treninger skal deltagerne ha med søppel tilbake til seilforeningen.

Ingrid Wiik (17)

Ran Seilforening
 Ingrid wiik

Ingrid Wiik er lidenskapelig opptatt av seiling og har vist stor fremgang i Laser 4.7 i de senere årene. I 2020 vant hun norgescupen sammenlagt. Men hun er også ofte å se på fjorden i båttyper som Melges 24, 49er FX og 29er. Hun mener at man blir en bedre seiler av å få erfaring fra flere båttyper. For å styrke sin egen seiling driver hun også med drilldans for å bedre smidighet og koordinering.

Ingrid, som går på breddeidrettslinje på videregående skole, er også opptatt av å spille andre gode og er oppfinnsom for å få med seg og forbedre andre seilere: Sosiale medier bruker hun aktivt for å holde oppe engasjement og det sosiale blant seilerne mellom samlinger og regattaene. På samlinger ivrer hun for å få alle med på brettspill og lek slik at de ikke blir sittende med hodet i hver sin skjerm på fritiden. Hun er opptatt av at alle skal føle seg inkludert.

Lokalt i Ran Seilforening har Ingrid samme engasjement og har vært en pådriver for helgesamlinger med overnatting. Når det kommer nye seilere, er Ingrid alltid den første som sier «Hei, så kjekt at du er her med oss!»

Fra høsten 2020 har Ingrid vært trener for Optimist-seilere i sin barndomsforening Askøy hvor hun startet med seiling. Hun er nå med på å bygge opp jollemiljøet i foreningen.

Ingrid er opptatt av miljøet og har deltatt på flere Hold havet rent- og Clean Seas-arrangementer. Ingrid mener dessuten, i et miljøperspektiv, at det er viktig å ta vare på og vedlikeholde båter og utstyr. Seilutstyr som hun selv ikke bruker lenger, har hun solgt videre til andre seilere.

August Hanevik (18)

Stavanger Seilforening
August Hanevik

August Hanevik er per i dag en del av utfordrerlandslaget i Laser Standard, og for å nå dette nivået og få fremgang, deltar han også i andre klasser. Han seiler onsdagsregattaer i Express og andre lokale regattaer, og var yngste skipper som 15-åring i NM i Express i 2018. Erfaringer fra Express tar han med seg i Laser Standard. Han deltar også i Melges 24, seilsportsligaen og i 2.4 mR lokalt, og han har blant annet også deltatt i Hobie World Cat og Tall Ship Races.

August har fullført Trener 2-utdanning og er trener og et forbilde for Stavanger Seilforenings Optimist-seilere og juniorene i Laser.  Han er utøver-representant i styret i foreningens gruppe «Trening & Opplæring». For å fremme seilsporten bidrar han med bilder, videoer, dronefilmer og omtaler i sosiale medier, og August har en Youtube-kanal sammen med to andre, lokale seilere.

Han insisterer på å sykle sine 14 km til videregående skole hver dag i all slags vær, kjører i størst mulig grad sammen med andre til regattaer og fremmer sitt miljøengasjement mot plast i havet i sosiale medier. Han har en drøm om å delta i OL, The Ocean Race og America’s Cup.

Jeppe Nilsen (20)

Kongelig Norsk Seilforening
 Jeppe Nilsen

Jeppe Nilsen har gjort mye av det tradisjonelle i sin seilkarriere som enmannsjolle og tomannsjolle, brett og storbåt. Jeppe var sammen med 2000-kullet et stort og aktivt miljø, men etter hvert valgte flere og flere den tradisjonelle veien med studier, mens Jeppe ble mer og mer dedikert til det vågale: seillivet.

Jeppe gikk på Norges Toppidrettsgymnas og han har gjennom sin deltagelse på alle treninger alltid satt standard for hva 100 prosent innsats er. Han gir alt – for seg selv, for sine treningsvenner og medseilere. De siste årene har Jeppe gjennom sin søken og positive innstilling «reddet» mange samlinger for potensielle OL-seilere. Jeppe dro i 2018 til Tokyo for å seile prøve-OL sammen med Tiril Bue i Nacra 17. Nå har han stått uten makker i sin egen 49er satsing, men han reiste nå senhøstes til Portugal for å trene med Tomas Mathisen i 49er. På en suveren måte har Jeppe hjulpet andre, taklet å skifte klasser, steppe inn som reserve og få nye partnere. Med sin positive innstilling, utrettelige treningsiver og innsats for seil-Norge, representerer Jeppe en type seilere som vil være svært viktig å ta vare på.

Pia Dahl Andersen (20) og Nora Edland (19)

Kongelig Norsk Seilforening
Pia og NOra

Pia Dahl Andersen og Nora Edland har en drøm og et mål om å vinne en OL-medalje, og for å nå dette målet jobber de svært målrettet i 49er FX-klassen. De prøver å få mest mulig seiling ut av de pengene de har tilgjengelig, og derfor trener de mye i Norge og Europa, uavhengig av vær og vind. Å seile i nærmiljøet er dessuten miljøvennlig.

De ser også stor verdi i å trene sammen med de norske 49er-lagene, selv om guttene har større rigg og seiler fortere. Er de bare litt bak dem på trening, betyr det at de vil ligge godt an i et 49er FX-felt også, tenker de. Denne formen for trening er utfordrende taktisk og tvinger dem til å se andre muligheter på regattabanen.

Du han stemme på din favoritt til Helly Hansen Yacht Award, her!