– Vi hadde to fine dager under ligaåpningen i Ålesund, så nå ser vi frem mot neste stevne i Son. Det er virkelig godt å være i gang igjen, sier prosjektleder Magnus Hedemark.

Det måtte litt venting til i Ålesund før de kom skikkelig i gang i jugendbyen i Møre og Romsdal i helgen som var. For utenfor Skansekaia midt i sentrum av Ålesund lå sjøen blank. Men etter hvert fylte vinden inn. Det samme gjentok seg den andre dagen også; venting om formiddagen og seiling om ettermiddagen.

– Men vi fikk gjennomført syv fine flighter i hver av divisjonene, og det er vi godt fornøyde med, sier Magnus.

– Og da det ble seiling, gikk den som smurt. Folkene i Ålesunds Seilforening er jo proffe, og alt funket både til lands og til vanns. Og så er det omgivelsene da – med strålende, krispy vårvær og snødekkede fjelltopper rundt det hele. Wow! Kulissene kan jo ikke være bedre!

Ved den høye kaia var det lagt ut flytebrygge med landgang for båtbytte, og på kaia var det telt og administrasjonssenter.

Fortsatte der de slapp

Ute på banen viste seilerne fra Grimstad Seilforening at det ikke var noen tilfeldighet at de vant eliteserien i 2022. De fortsatte der de slapp i fjor og halte i land seieren i Ålesund også. Hardest konkurranse fikk de fra Oslofjorden Seilklubb og Åsgårdstrand Seilforening, mens KNS og Tønsberg Seilforening fulgte hakk i hæl.

August Austefjord var skipper for Grimstad-laget – som så mange ganger tidligere – og laget skapte en liten smule spenning da de røk på en 4. plass i 6. flight. Før den glippen hadde de bokført en 2. plass og fire seire. I 7. og siste runde sikret de seg imidlertid nok en seier, og etterlot med det ingen tvil om hvem som var best i Ålesund.

Sammen med August, seilte Vidar Ljungstrøm, Andre Jørgen Ugland og Lars Nicolay Løvdal på Grimstad-laget.

Oslofjorden Seiklubb stilte med helt ny skipper for året. Jon Alexander Hvam, som i 2022 seilte for BI Athletics er ferdig med studiene og har «meldt overgang» til Oslofjorden. Og det har definitivt styrket laget, som også har Anette Melsom Myhre i bakhånd som en solid rorkvinne. Oslofjorden blir nok en sterk utfordrer i årets eliteserie.

I Ålesund seilte Tine Simensen Oldereid, Andreas Myhrvold og Erik Karlsen i tillegg til Jon Alexander.

Åsgårdstrand stilte med erfarne Karl Otto Book på laget, og med ham på et hvilket som helst lag, ser ensbetydende med økt nivå på laget. Karl Otto hadde med seg Edward P. Lysberg, Mattis Alexander Sandsgaard, Sindre Sørebø og Håkon Sørebø.Grimstad Trond R. TeigenELITESERIEN: Grimstad-seilerne var nok en gang best i eliteserien, og har fått en god start med oppgaven å forsvare fjorårets seier. FOTO: Trond R. Teigen

Resultat eliteserien

Studenter best i 1. divisjon

– Jeg vil si at nivået i eliteserien er blitt veldig bra i eliteserien, og det er som det skal være, blitt en nivåforskjell mellom eliteserien og 1. divisjon. I 1.divisjon skal man ikke behøve å seile med like høye skuldre, men seile, lære og ha det gøy.

NTNUi fra Trondheim har lag både i eliteserien og i 1. divisjon, og 2. laget i 1. divisjon seilte inn til seier etter en jevn dyst med Nesodden og Asker Seilforening. Kun ett poeng skilte de tre lagene.

NTNUi-laget var et rent damelag som bestod av Guro Gjesdal, Emilie Dahl Andersen, Siri Moholth og Sandra Røquist Slåttelia. For Nesodden på 2. plass seilte Eskild Ova, Vetle Støen, Henning Østby Karlsen og Martine Ågren Bjørum.

Med tre damer på Askers lag, betød det at det var en klar overvekt av damer på de tre beste lagene i 1. divisjon; åtte mot fire. Simen Hope Abel var eneste hane i kurven på Askers lag, som Marthe Bjerkåsholmen var skipper for. Hedda Roll og Therese Hammerin utgjorde resten av laget.NTNUi2 Trond R. Teigen1. DIVISJON: NTNUis 2. lag gikk til topps i første runde i 1. divisjon. FOTO: Trond R. Teigen

Resultat 1. divisjon

Forskjeller i alder og kjønn

I det hele tatt – i 1. divisjon fikk damene slippe til i en helt annen målestokk enn i eliteserien. I eliteserien var kvinneandelen bare 10 prosent, mens den i 1. divisjon var 32 prosent. Totalt sett var kvinneandelen i Ålesund rett i underkant av 20 prosent.

En annen markant forskjell mellom eliteserien og 1. divisjon var alder. I eliteserien var 69,5 prosent av seilerne under 30 år og 46 prosent under 23 år.. I 1. divisjon var 42 prosent under 30 år og 29 prosent under 23 år.

I eliteserien var 8,5 prosent av seilerne over 50 år. I 1. divisjon var 23 prosent i den aldersgruppen.

Og noen andre tall: Halvparten – 50 prosent –  av seilerne i 1. divisjon var over 40 år. I eliteserien var derimot hele 70 prosent i aldersgruppen fra 19 til 40 år.

Neste serierunde går i Soon Seilforenings regi 24. og 25. juni, og den vil være finalen på en hel uke med forskjellig seiling i Son.