For åttende gang i sin lange seilkarriere kunne Harald Rolfsnes (80) klatre øverst på seierspallen i et NM i seiling. Det skjedde i Grimstad.

At seiling er en livslang idrett, er Harald Rolfsnes fra Røyken Seilforening, som nå går i sitt 81. år, et levende eksempel på. Under NM i 2.4 mR i Grimstad Seilforenings regi, kunne han i år gå frem og få sin 22. NM-medalje lagt om halsen. Og det var ikke verken sølv eller bronse, men selve gullmedaljen – og det i suveren stil! Etter seks seilaser der dårligste kunne strykes, sto han igjen med fem tellende seire! Utklassing heter vel det på sportsspråket.

Dette var Harald Rolfsnes syvende NM-tittel i 2.4 mR. I tillegg til dem, har han også en gullmedalje i H-båt fra 1997. Sølv ble det for øvrig i H-båt-NM så sent som i fjor, så seiling i større båter enn 2.4 mR er langt fra et tilbakelagt kapittel.

Om Harald Rolfsnes er tidenes eldste norgesmester i seiling, vites ikke sånn på sparket. Men at han i alle fall er en av de eldste, er hevet over enhver tvil.

Under NM i Grimstad, som bød på strålende forhold ute på Groosefjorden for de 17 seilerne, nedkjempet Harald Rolfsnes Frank Huth fra Stavanger og ingen ringere enn Bjørnar Erikstad fra Tønsberg. De tok henholdsvis sølv og bronse.

Harald og Bjørnar har utkjempet atskillige dueller i 2.4 mR opp igjennom årene, og i perioden fra 2004 til 2010 byttet de to på å forsyne seg av NM-titlene. Bjørnars siste NM-gull tok han i 2018. Harald ble norgesmester både i 2019 og 2021 – og nå altså et nytt i 2023.

Komplette resultater