Hele 12 lag stiller til start i nordisk mesterskap i paraseiling kommende helg, og dette blir det største paraseiling-arrangementet i Norge noensinne.

Paraseilere fra fire nasjoner stiller til start i nordisk mesterskap. KNS er arrangør og mesterskapet foregår i den tilrettelagte båttypen RS Venture Connect. Mesterskapet går sammen med årets rekordstore dame-NM, og denne sammensmeltingen er et ledd i arbeidet med å integrere paraseiling som en naturlig del av all regattaseiling.

– Også i sommerens store VM i Haag var paraseilingen en del av verdensmesterskapet, så det pågår også en internasjonal bevisstgjøring rundt det å få paraseiling opp og frem sammen med annen seiling,. Men det internasjonale seilforbundet fikk en del kritikk for at paraseilerne seilte på et annet sted og en annen bane enn OL-seilerne og at de hadde sin egen premieutdeling. Slik blir det ikke under para-nordisk og dame-NM, der alle seilerne skal være sammen på KNS’ seilsenter på Ulabrand på Bygdøy i Oslo, sier generalsekretær i NSF, Per Christian Bordal.

Fire norske lag

Norge stiller med fire lag, og i spissen for dem stiller Henriette Smith og Solfrid Kvinnesland, som også deltok i Haag og kom hjem med en 14. plass. Erik Schriwer og Anders Nupen Hansen kommer fra Hamar for å delta. Delta gjør også duoene Knut Ølstad/Erlend Munkeby og Stian Kristiansen/Jazz Turner – sistnevnte er britisk.

– Det seiles i to klasser: En der begge har en funksjonsnedsettelse, og en åpen klasse der det er én seiler med funksjonsnedsettelse og en seiler uten, forklarer Hedda Sørensen, som er ansvarlig for paraseilingen i Norges Seilforbund.

I tillegg stiller fem svenske lag, ett fra Nederland og to lag fra Estland.

Se hele deltakerlisten

Mye godt arbeid

– At vi har klart å samle hele 12 lag til nordisk mesterskap må vi si oss veldig fornøyde med. I VM klarte man å samle 16 lag, så vi er jo ikke så langt unna med dette arrangementet her i Norge. Så vidt jeg kan skjønne må dette være det største arrangementet innen paraseiling i her til lands noensinne, tror Hedda.

Det skal benyttes seks RS Venture Connect, og lagene skal seile flighter som i ligaseiling. Det blir seks båter i hver flight. Torsdag og fredag får deltakerne anledning til å trene og prøve seg i båtene med hgjelp fra en nederlandsk trener og Emilie Kathrin Vabø fra Norge. Lørdag og søndag er det mesterskap.

– Vi har også hentet opp en klassifisør fra Tyskland. I paraidrett må utøverne klassifiseres etter hva slags og hvor stor funksjonsnedsettelse man har, og det må alle som ikke tidligere er blitt klassifisert, igjennom før mesterskapet. Norge har ingen slik klassifisør innen paraidrett.

Det er blitt jobbet målbevisst med paraseiling i Norge i noen år nå, og resultatet av dette arbeidet er i ferd med å vise seg – blant annet i dette nordiske mesterskapet.

– Det er utrolig mye god kraft og som legges ned for paraseilingen i noen miljøer i Norge av mange ufattelig positive ildsjeler. Så det er veldig flott å se deltakelsen og entusiasmen rundt dette mesterskapet, sier Hedda Sørensen.