Seiler-året 2024 starter med et brak. Allerede helgen 13. og 14. januar er det duket for klubbkonferanse, og nå foreligger programmet.

– Klubbkonferansen er uten tvil den viktigste fellesarenaen der vi fritt og åpent kan diskutere hvordan vi skal utvikle seilsporten i Norge. Konferansen er åpen for alle, og sammen håper jeg vi helgen 13. og 14. januar kan skape en kreativ og konstruktiv begivenhet til beste for norsk seilsport. Vi har forsøkt å lage et variert program som skal anspore til debatt og refleksjon – og at konferansen forhåpentlig skal inspirere til aktivitet rundt om i landet som vil bidra til å skape seilglede for alle, sier generalsekretær Per Christian Bordal.

Klubbkonferansen vil foregå i Oslo, nærmere bestemt i Braathen Eiendoms lokaler i Barcode i Bjørvika. Der vil det være et tettpakket program begge dager, og lørdag kveld blir det seilermiddag med utdeliing av årets hederspriser.

Hele programmet kan du se her.

Rune Jacobsen vil innlede klubbkonferansen med sine tanker rundt seiling og ikke minst rundt hva han tror om fremtidens seiling. Rune deltok i OL for Norge i Soling i 1992, og han er den som har mye av æren for at WASZP-klassen har vokst seg stor i Norge. Han jobbet også tett med Knut Frostad i omleggingen av Volvo Ocean Race i sin tid

Generalsekretær Per Christian Bordal vil deretter fortelle om personene han har rundt seg i administrasjonen og hvilke oppgaver de har.

– En av seilforbundetsviktigste oppgaver er å være et ressurssenter for seilforeningene i Norge, og jeg vil si litt om hvordan vi best kan brukes og nås, sier han.

Norges Idrettsforbund kommer med representanter som vi fortelle hvilken verktøykasse de har tilgjengelig for å hjelpe seilforeningene rundt om i landet i sitt daglige arbeid eller om noe ekstraordinært skulle skje, og så blir det en seanse der trenere, dommere, arrangører, foreningsfolk og klasseklubbene går hver til sitt. Hver gruppe har sitt individuelle program.

For klasseklubbene vil dette være det årlige klasseklubbforum

Søndagens program handler mye om rekruttering. To seilforeninger som har lykkes med rekruttering vil dele sine erfaringer og røpe hva slags kode de mener å ha knukket. Seilsporten har mange grener å rekruttere til, for seiling er en idrett som kan drives hele livet ut og på mange nivåer. Enestående for seilsporten er dessuten at det aldri er for sent å starte. Man kan lære seg å seile og delta aktivt uansett alder. Kreativt rekrutteringsarbeide kan gi mange nye seilere!

Ulempen med seiling er at båter og utstyr koster penger, men spørsmålet er om det nødvendigvis betyr at det må være dyrt å seile for den enkelte. Fins det løsninger som kan bidra til å gi seilglede til alle?

– Klubbkonferansen inneholder mange spennende og betydningsfulle temaer, og min oppfordring om å delta går til alle som har et brennende hjerte for norsk seilsport, sier Per Christian Bordal.

Hele programmet kan du se her,

Påmelding kan gjøres her.  KLUBBKONFERANSE 2024