– Ser vi tilbake på 2023, må vi kunne si at det har vært et godt år for norsk seilsport. Mye positivt er skjedd både når det gjelder topp og bredde – og 2024 vil komme med mye spennende på programmet, sier generalsekretær Per Christian Bordal.

Det første han velger å trekke frem, er den gode samarbeidsånden og delingskulturen han synes har utviklet seg og vokst frem i året som er gått. Dette gjelder på alle plan; i toppen og i bredden, seilforeninger imellom og mellom klasseklubbene.

– Jeg synes vi er inne i en veldig positiv utvikling. Seilforeninger og klasseklubber samarbeider om å lage norgescuper, og det blir mer og mer vanlig at seilforeninger samarbeider om store arrangementer. Dessuten er det gledelig å se hvordan dommerrollen er blitt integrert i arrangementene og på flere måter har fått et nytt liv.

Ikke minst fremhever Per Christian NSF Akademiet som ble lansert i år. Gjennom dette opplegget er utdanning og kompetanseutveksling blitt mer tilgjengelig for alle, og det er blitt løftet opp på et nytt og høyere nivå enn tidligere.

Medaljerikt seiler-år

I toppen har det også skjedd mye positivt. Norge har til nå kvalifisert seg for deltakelse i OL i fire klasser, og sjansene for å få billett til ytterligere én klasse er stor. Også i toppen er det et godt samarbeid.

– Vi har for eksempel tatt ut et større landslag enn noen gang for 2024, noe som blant annet vil bidra til kunnskapsoverføring mellom våre aller beste seilere og de nest beste. NSF har også vært pådrivere til å utvikle et nordisk samarbeid på flere områder. Dette vil igjen forhåpentlig bidra til å bygge videre på alle de gode internasjonale resultatene norske seilere har oppnådd i år..

Ett VM-gull og hele seks EM-gull i seniorklasser samt ett VM- og ett EM-gull i junior-klasser topper et medaljerikt år.

Også paraseilingen har fått et løft i år. Det er mer aktivitet enn på mange år i Norge, og for første gang på lenge har norske paraseilere vært i ilden internasjonalt.

Populær ligaseiling

Ungdomsligaen hadde i 2023 sin første, offisielle sesong, og interessen for seilsportsligaen er så stor at 1. divisjon vil bli utvidet med tre lag i 2024. Stadig flere foreninger oppdager at ligaseiling representerer et flott og reelt tilbud til seilere som ikke selv har båt eller som er i en fase av livet der de på denne måten kan holde seilinteressen i hevd. Ligaseiling har også slått an blant damer, og til årets dame-NM, som skulle seiles som ligaseiling, men som ikke lot seg gjennomføre på grunn av for lite vind,  var det rekorddeltakelse.

– Skal vi se på fokus-områder for 2024 og på områder som norsk seiling kanskje ikke har lykkes helt i de siste årene, må det være rekruttering av de aller yngste samt det å få flere til å bruke tur/havseilerne sine mer – gjerne også til regattaer.

Seilsesongen 2023 ble avsluttet med tidenes største Mesternes Mesterskap. Etter flere haltende sesonger preget av pandemi og restriksjoner, har årets seilsesong vist at norsk seilsport er levedyktig og på full fart oppover og fremover.

Husk å melde deg på til Klubbkonferansen!

– Allerede to uker inn i det nye året arrangerer vi den store Klubbkonferansen. Den er norsk seilsports viktigste arena for utveksling av kompetanse, ideer og utvikling. Dessuten håper vi at vi innen seilsesongen starter, skal få publisert NSFs nye nettside. Med den håper vi å understreke at en av NSFs viktigste oppgaver er å tilrettelegge for at alle seilforeningene rundt om i landet skal kunne gjøre en god jobb for medlemmene sine. Dessuten har vi jo et spennende OL å se frem mot til neste år der Norge bør kunne være med å kjempe i toppen i flere klasser. Så det er all grunn til å glede seg til 2024, sier Per Christian Bordal.

Norges Seilforbund vil holde stengt  fra 23. desember til 2. januar 2023, men e-poster vil bli sjekket og lest. Og er det noe som haster, vil de bli besvart.

Vi ønsker alle i seiler-Norge en riktig God Jul og et Godt Nytt År!