– Det er mer trøkk før denne seilsportsliga-sesongen enn jeg kan huske noen gang, sier NSFs ligaansvarlige, Magnus Hedemark. 24 lag er allerede påmeldt til ungdomsligaen og 1. divisjon er utvidet fra 15 til 18 lag.

– Det er veldig gledelig at interessen er så stor, og det viser at ligaseiling virkelig er kommet for å bli og representerer et viktig element i fremtidens seiling, sier Magnus.

Det er nå klart at seilsportsligaens niende seong starter i regi av Vestland Seilkrets 11. og 12. mai, og seilasene vil foregå på Puddefjorden midt i byen. Dikkedokken blir trolig regattaens race village.

Ran og Askøy Seilforening pluss Stord Seilforening litt lenger unna har til nå vært de eneste seilforeningene i Bergen-området som har vært aktive i seilsportsligaen. Nå har imidlertid storebror Bergens Seilforening våknet til live og meldt på et lag til 1. divisjon. Også Os Seilforening er påmeldt med et lag.

Stor satsing i Bergen

– Ja, interessen for å være med i seilsportsligaen har økt betydelig, og derfor har vi utvidet 1. divisjon. På grunn av den store interessen ser det også ut til at vi ikke får plass til 2. lagene i denne divisjonen. NTNUi hadde jo to lag i fjor, og i år hadde også Horten Seilforening et ønske om å ha med to lag, sier Magnus.

Han forteller at det nå foregår et storstilt rekkrutteringsarbeid for ligaseiling i Bergen-området.

– Rett etter at ligabåtene har vært med i KNS’ skiyachting i april, kommer bergenserne og henter dem for å kunne ha dem hos seg i fire uker før ligastevnet i mai.

Der vil de bli brukt slik at mange skal få sjansen til å få prøve seg og få en smak på hva ligaseiling i J/70-er er. Magnus tror at flere og flere seilforeninger har funnet ut at skal de kunne beholde medlemmer, holde foreningen sammen og skape aktivitet, så er det å ha foreningseide båter og et ligakonsept et viktig element.

24 lag i ungdomsligaen – allerede

Et annet signal om at ligaseiling er i ferd med å slå rot blant foreningenes unge seilere, er den allerede store interessen rundt ungdomsligaen. 24 lag fra 17 ulike seilforeninger er allerede påmeldt til det første stevnet som først foregår om et halvt år; 24. og 25. august i Oslo.

– I utgangspunktet er det plass til 30 lag, men i prinsippet ønsker vi ikke å utelukke noen, så vi får se hvor mye vi er i stand til å utvide ungdomsligaen når det gjelder antall lag.

Magnus understreker at «førstemann til mølla»-prinsippet vil gjelde, så ønsker man å være sikret en plass, bør man kanskje ikke vente for lenge – selv om antallsbegrensningen trolig vil bli høynet.

Påmelding til ungdomsligaen

Ny seilgarderobe til alle båtene

Til årets sesong vil alle ligabåtene pluss KNS’ flåte på fem båter bli oppgradert med nye seil. Fokk og storseil vil bli levert av Aker Seil i Tønsberg og produsert i Sør-Afrika.

– De er designet av Jostein Aker og ble testet i fjor. Jostein ble nummer to med sine egne seil i NM i J/70 i fjor, så de er jo beviselig gode nok. Det viktigste i ligasammenheng er at seilene er like. At de dessuten har en god pris, er jo også vesentlig når vi skal kjøpe 11 sett med seil. Vi har også bestilt fokkene i litt tjukkere duk en normalt, slik at de skal holde litt lenger. Nye gennakere har vi kjøpt fra North Sails. Dette er den størsteoppgraderingenvi har gjort siden vi kjøpte nye båter.

Direkte TV-sendinger

En annen stor nyhet av året er at seilsportsligaen har inngått en treårig avtale med et svensk produksjonsselskap som skal direkteoverføre ligastevnene. De kommer med en egen produksjonsbuss, flere droner – blant annet en som kan fly selv om det regner – og live-kameraer til å filme fra RIBer på sjøen.

– Jeg håper vi med dette virkelig flagger for seil-Norge at NSF mener  alvor med seilsportsligaen. Jeg tror ikke på noen revolusjon og høye seertall til å begynne med. Ting skjer ikke over natten. Dette er en langsiktig satsing, men etter tre år håper jeg vi vil se konturene av hva ligaen har å by på som TV-sport., sier Magnus, som nå er på jakt etter to gode kommentatorer til sendingene.

Sendingene vil bli sendt på Youtube.

Se mer om seilsportsligaen på seilsportsligaens egne nettsider.