«Min Bit av Norge» er en nasjonal ordning som oppfordrer alle til å adoptere et område i sitt nærmiljø for å ta vare på det gjennom regelmessig rydding. Målet til NSF er at minst 30–40 seilforeninger blir en del av ordningen denne våren.

Til nå har åtte seilforeninger adoptert nærområdet rundt sin forening, samt holmer og skjær i nærheten. Dette er en del av Norges Seilforbunds kampanje «Hold Havet Rent», der vi oppfordrer alle landets seilforeninger til å ta en aktiv del i å holde Norges kyster, elver og innsjøer rene.

Carl Pedersen, prosjektleder for «Min Bit av Norge» i Hold Norge Rent, uttrykker sin begeistring:

– Vi er overveldet av engasjementet og innsatsen som de involverte seilforeningene viser, og vi håper at enda flere foreninger ønsker å bli med på denne ryddedugnaden.

KNS var først

Den første seilforeningen som tok skrittet og ble med på «Min Bit av Norge», var Kongelig Norsk Seilforening (KNS), som adopterte området rundt KNS Seilsportsenter Ulabrand på Bygdøy. De har arrangert en rekke årlige ryddeaksjoner i sitt adopsjonsområde. I forbindelse med kommende helgs «Vårryddedagen 2024», er det planlagt nye ryddeaksjoner.

Vibeke Linderoth Grennes fra KNS, som var blant de første til å støtte kampanjen, understreker viktigheten av fortsatt fokus:

– Suksessen til «Min Bit av Norge» er bare begynnelsen. Vi må fortsette å jobbe sammen for et renere og mer bærekraftig miljø. Hver handling teller, og sammen gjør vi en stor forskjell.

Thomas Nilsson, prosjektleder for Hold Havet Rent i Norges Seilforbund, er stolt over fremgangen:

– Å se så mange foreninger engasjere seg i bærekraft og miljøvern viser den positive kraften i seilmiljøet. Vårt mål var å inspirere, men resultatet har overgått alle forventninger.

NSF håper å skape ringvirkninger

Norges Seilforbund og Hold Norge Rent håper nå at denne bevegelsen vil inspirere andre idrettsforeninger og organisasjoner til å ta ansvar for sine nærmiljøer.

– Hvis nesten to millioner medlemmer av idrett-Norge bidrar, kan vi virkelig skape varige endringer, sier Nilsson.

«Min Bit av Norge» viser veien mot et renere, vakrere Norge, en bit ad gangen. La oss alle gjøre vår del for å bevare landets naturlige skjønnhet for fremtidige generasjoner.

Vårryddedagen lørdag 16. mars 2024

Lørdag 16. mars inviterer Hold Norge Rent til årets første nasjonale ryddedugnad. Vårryddedagen bidrar hvert år til å fjerne store mengder søppel fra norsk natur før ferdselsforbudet trer i kraft 15. april.

Norges Seilforbund oppfordrer alle landets seilforeninger til å gjennomføre lokale ryddedugnader i egne foreninger i forbindelse med Vårryddedagen 16. mars

Hvis din forening ønsker å være en del av «Hold Havet Rent» og «Min bit av Norge»,  kontakt Thomas Nilsson for mer informasjon:

Thomas Nilsson – Prosjektleder Hold Havet Rent – Tlf. 900 66 128