I morgen (fredag 15.3) seiler Grimstad Seilforening og Oslofjorden Seilklubb om finaleplass i Sailing Champions League. Regattaen finner sted i Vilamoura i Portugal.

Kvalifiseringen i Vilamoura er den første av tre kvalifiseringer. De ni beste lagene vil etter stevnet i Portugal være klare for den endelige verdensfinalen i Sailing Champions League. De to neste kvalifiseringsstevnene foregår i Berlin og Warnemünde i Tyskland. De syv beste lagene i hvert av stevnene går til finalen.

Laget til Oslofjorden Seilklubb har allerede en hel uke i Vilamoura bak seg. De var med på en treningscamp forrige helg, og i uken som har vært, har de kunnet forberede seg i ro og mak. Ambisjonen til laget er helt klart å komme til finalen.

Laget består av Jon Alexander Hvam, Tine Olderheim,  Jørgen Fremstad og Andreas Myhrvold.

Laget til Grimstad Seilforening består av fem seilere: August Austefjord, Georgios Nikoltsis, Andre Jørgen Ugland, Lars Ingeberg og Daniel Flo.

Daniel er førstereis til utlandet for Grimstad-foreningen.

– Daniel er en av ungdoms seilerne våre som kom fra Optimist og RS Feva. Nå seiler han 29er, er med på Soling-laget til August og han er styrmann for laget vårt i ungdomsligaen. I Grimstad Seilforening har vi en policy på å videreutvikle unge seilere i form av kompetanseoverføring, så denne gangen er det Daniel som får være med oss.

Han har trent med gutta i vinter, så han skal seile her i Vilamoura, sier Lars Ingeberg.

At Grimstad-lagets ambisjon er å kvalifisere seg for finalen, bør ingen betvile.