Hvordan uttaket til årets store begivenhet for ungdomsseilere, Youth Worlds, er nå bestemt: Det blir i Horten, Stavanger og Moss det skjer – og du må være tidlig på’n.

Å få delta i det internasjonale seilforbundets Youth Worlds må være det ultimate målet for en ungdomsseiler. Det er som et OL for juniorer, og årets mesterskap arrangeres på Gardasjøen i Italia fra 13. til 20. juli.

Er du født etter 31. desember i 2005 og ikke senere enn 31. desember 2012 og seiler ILCA 6, iQFOiL Youth (det hvite brettet) eller 29er, har du sjansen til å delta. Norges Seilforbund har som mål å sende en gutt- og en jente-båt i hver av de tre klassene.

– I gutteklassen i 29er er det også slik at man kan delta mix-lag – ikke bare et rent guttelag, forteller Emilie Kathrin Vabø, som vil være leder for det norske laget som skal reise til Gardasjøen.

Det betyr at dersom et mix-lag er bedre enn et rent guttelag i uttakingen, vil mix-laget bli tilbudt plass i Youth Worlds.

Hvordan de som skal få turen og representere Norge på Gardasjøen skal bli uttatt, er nå bestemt, og for alle de tre klassene vil resultatene i vårens norgescuper være tellende. Nærmere bestemt disse:

ILCA 6
  • NC 2 Stavanger - 11.–12. mai
  • NC Moss - 1.–2. juni
iQFOiL Youth
  • NC 2 Moss - 1.–2. juni
29er
  • NC 2 Moss - 1.–2. juni

I uttagningen vil alle enkeltseilasene i disse regattaene bli satt sammen til en lang serie for ILCA 6- og 29er-seilerne. Ved fem seilaser, vil dårligste styrkes, ved ti vil to strykes og ved 15 eller flere seilaser vil de tre dårligste seilasene bli strøket.

For iQFOiL-klassen gjelder en litt annen strykningspraksis – nemlig den klassen selv benytter i sine kvalifiseringsseilaser.

Og når det gjelder jenteklassen i iQFOiL, er det enda en vri på uttakingen:

Emilie forklarer:

Maya Gysler og Tuva Oppedal er forhåndsuttatt og regattaen Trofeo S.A.R. Princesa Sofía  på Palma Mallorca og Semaine Olympique Francaise i Hyères i Frankrike vil være internt uttak for disse to. Dersom ingen av dem har mulighet til å reise til Youth Worlds, vil NC-ene nevnt over være uttaksregattaer.

Allerede 27. april starter uttakingsseriene i alle de tre klassene, og det er jo kun en drøy måned til.

Her finner du kriteriene for uttak