NSF har lagd en pakke med rekrutteringsmateriell for sosiale medier som det nå bare er å forsyne seg av. – Vi håper pakken kan være til hjelp for alle som ønsker å rekruttere nye seilere, sier Per Christian Bordal.

«Bli med å ha det gøy på sjøen!». Det er en av oppfordringene som du finner materiell til i denne nye rekrutteringspakken, og denne teksten med tilhørende bilde burde, for eksempel, kunne være en fin inngang til invitasjonen til et nybegynnerkurs i seiling.

– Materiellet vi har lagd, er ment å skulle,være et utgangspunkt for seilforeninger som de kan ta i bruk i sitt rekrutteringsarbeide. Vi har lagd et utkast til tekster til hver av bildeseriene, men de kan selvfølgelig tilpasses og brukes (eller ikke brukes) helt etter eget ønske og behov. Benytt bildene på for eksempel Instagram eller Facebook, eller bruk dem i meldinger og/eller invitasjoner som sendes som e-post. Eller bruk dem til noe annet, sier generalsekretær Bordal.

Materiellet ligger klart til nedlasting.

Mer enn halve jobben gjort

– Vi vet jo at dette med å finne riktige bilder til et budskap er vanskelig, så vi har samlet sammen noen og utstyrt dem med tekster. Og med det har vi gjort 70 prosent av jobben, sånn cirka, så da gjenstår kun en liten jobb for seilforeningene slik at de kan å få til et spesialtilpasset budskap i sosiale medier – eller til en annen form for melding eller invitasjon. Dette håper vi vil kunne bidra til å forenkle og profesjonalisere rekrutteringsarbeidet til foreningene

En rekke bildefiler med tekster ligger klare på NSFs nettside og kan lastes ned. Det er bare å forsyne seg.

– Jeg håper dette kan danne utgangspunktet for en landsdekkende dugnad for å bringe seilerfamilien vår flere seilere. Jeg håper mange seilforeninger vil ta dette i bruk, og jeg oppfordrer alle medlemmer i seilforeningene i landet til å dele og like de postene som seilforeningene etter hvert forhåpentlig vil publisere.

– Drømmen, fortsetter Per Christan.

– Den er at dette nærmest skal velte som en bølge ut til alle seilinteresserte denne våren – og ikke minst til alle de vi håper skal bli seilinteresserte.

Hvem er først ute?

Generalsekretæren er spent på hvilken forening som tar materiellet først i bruk.

Temaene som materiellet støtter opp under er:

• Bli med å seile!
  • Gratis utlån av seilbåt i din seilforening
  • Alle barn blir bedre når det blåser!
  • Lek med naturkreftene!

Materiellet som kan lastes ned og utkast til tekster finner du på denne NSF-siden.

– Har noen behov for hjelp, inspirasjon eller ideer, har NSFs guru i sosiale medier, Thomas Nilsson, sagt seg villig til å bistå. Send ham en e.-post, sier Per Christian Bordal.

Selv om materiellet primært er lagd mned tanke på seilforeningene, er det fritt frem å benytte det også for andre som arbeider med å rekruttere nye seilere.