Årets NM-tittel i BB11-klassen ble vunnet av Inge Roppen og Morten Knudsen. Mesterskapet foregikk i Arendal der Sørlandet viste seg fra sin beste side.

Med lett bris og strålende vær kunne ikke de 21 deltakende lagene i årets NM i BB11 ha fått en bedre ramme å konkurrere i. Deltakelsen representerte et solid oppsving fra fjorårets beskjedne 12 båter, og for Inge Roppen fra Arendal, som vant bronse i fjor, ble norgesmesterskapet en særdeles god opplevelse. Sammen med mossingen Morten Knudsen, som de fleste vil forbinde med shorthnded-seiling, vant han sitt første NM i klassen.

Dermed detroniserte de mestrene fra 2022, Sigurd Lunøe Pihl og Sigurd Møklegård Pihl, som denne gangen måtte se seg slått og henvist til trinnet på pallen under vinnerne. Bronsemedaljene gikk til Karin Halvorsen og Lene Marie Naper-Helgestad fra Kragerø. Karin er en av veteranene i BB11-klassen, og hun vant sin første NM-medalje i 2006.

Hovedtyngden av den norske BB11-flåten befinner seg nå i Arendal. 18 av de 21 lagene seilte under Arendals Seilforenings vimpel. To lag kom fra Kragerø og ett fra Horten.

Brevik var tidligere et av tyngdepunktene i det norske BB11-miljøet, men for første gang siden det ble blåst nytt liv i BB11-klassen i 1998, deltok det ingen lag fra Brevik i årets NM.

På BB11-klubbens Facebook-side gis det mye honnør til arrangørene for både regatta og sosialt opplegg.

Der fortelles det også om at deltakerne er inndelt i to forbund; fokkeslaskforbundet og rederforbundet. Og mellom dem foregår det forhandlinger, slik seg hør og bør. Fokkeslaskforbundet krever blant annet oppvarmede skjøter vår og høst, samt en flyttbar sittepute på toften i cockpiten.

Det kan jo bli spennende å følge med i neste års NM om disse kravene blir innfridd av rederforbundet…

RESULTATER