– De seilforeningene som ikke klarer å stille lag til ungdomsligaen, bør være virkelig bekymret for rekrutteringen sin!

Kraftsalven kommer fra regattasjefen i kommende helgs ungdomsligarunde i Åsgårdstrand, Thomas Nilsson.

– Av alt jeg har vært med på i norsk seiling i de siste 30 årene, vil jeg si at ungdomsligaen er det mest geniale. Dette konseptet får unge seilere til å fortsette å seile. Ungdomsligaen tar de ungdommene som har sluttet å seile, tilbake til seilsporten, og ikke minst bidrar ligaen  til en unik overgang fra jolle- til videre kjølbåtseiling.

Thomas peker på at vi nå i flere årtier har stått og sett på hvordan kull etter kull av jolleseilere har forsvunnet fra seilsporten i slutten av tenårene. Det er kun et fåtall av dem som fortsetter inn i 20-årene – og det er gjerne de av seilerne som stiler mot en internasjonal karriere. Det er de facto et veldig lite nasjonalt miljø av unge voksne jolleseilere.

Dette er rekruttering til seilsporten!

– Jeg vil si det slik: Ungdomsligaen representerer rekruttering til seilsporten. Ensidig satsing på jolleseiling er rekruttering til landslagsseiling. Det er ikke å satse på bredden.

Og det er her bekymringen hans kommer inn i bildet.

– Min påstand er at dersom en seilforening ikke har minst fire seilere som kan utgjøre et lag i ungdomsligaen, så har foreningen en utfordringen og bør være bekymret for rekrutteringen sin.

Ungdomsligaen har sin andre og siste runde i Åsgårdstrand kommende helg, og der er det til nå påmeldt 28 foreningslag.

– Vi har plass til 30, og det er ennå mulig å melde på et lag. Førstemann til mølla gjelder!

Thomas Nilsson håper at minst to seilforeninger med selvransakelsens blikk på sitt eget rekrutteringsarbeid vil melde seg på i løpet av de neste dagene.

– 30 lag bør egentlig være «piece of cake». Egentlig burde det ha vært venteliste for å få være med, mener han.

Seilforeninger fra hele landet

24 av landets 120 seilforeninger er representert i den kommende ungdomsligarunden. KNS stiller med hele tre lag, mens Tønsberg, Sandefjord, Nesodden og Arendals Seilforening har med to lag hver. Holmestrand og Drammensfjordens Seilforening har gått sammen om å danne et lag. Det samme har foreningene Christianssand, Grimstad og Lillesand gjort. Det er også påmeldt et lag som representerer Vestland Seilkrets. Majoriteten av lagene kommer fra Østland-området. Det nordligste laget er Ålesunds Seilforening, mens innsjø-Norge er representert ved Lillehammer Seilforening.

Se hele deltakerlisten (savner du seilforeningen din…?)

I den første runden vant Tønsberg foran Bærum, Åsgårdstrand og Bundefjorden. Som gulrot for lagene med de høyeste ambisjonene, ligger en plass i Youth Sailing Champions League i 2024. I år deltok det fire norske lag der.

Ungdomsligaen blir tracket og fulgt opp i SAP Sailing Analytics som selve seilsportsligaen.

– Ja, vi har samme apparat med fotografering, filming, interjuer og oppfølging i sosiale medier. Så det er bare for alle foreningene rundt om i landet å følge lagene sine – og for de andre foreningene som ikke deltar – å se hva de går glipp av, sier Thomas Nilsson.

Selv skal han være i startbåten, holde i tøylene og følge ungdomsligaen på kloss hold.

– Jeg mener at ungdomsligaen er en svært viktig del av fremtiden for norsk seilsport, sier han.