11. desember starter Youth Worlds i Brasil. Det norske laget er klart og i gang med oppladingen. Mesterskapet byr på et spennende nordisk samarbeid.

Syv norske seilere står foran en eksotisk tur til det brasilianske tettstedet Búzios like utenfor og øst for Rio de Janeiro. Der venter hvite strender, palmer og en azurblå regattabane. Det internasjonale seilforbundets Youth Worlds, som arrangeres årlig, er det aller gjeveste arrangementet for seilende ungdommer, og det samler unge seilere fra hele verden.

Etter en uttakingsserie som har pågått i sommer består laget av følgende seilere:

• IQFOiL Youth & Junior gutter: Johan Fiskvik Mjøen (16), KNS
  • ILCA 6 jenter: Mia Klæboe (18), Drøbaksund
  • ILCA 6 gutter: Aksel Næshagen (16), Moss
  • 29er jenter: Sarah Syrrist (18)/Agnes Pettersen (18), Moss
  • 29er gutter: Storm Kopperud (16)/Philip Forslund (16), Fredrikstad/Nesodden
  • Lagleder og coach: Emilie Kathrin Vabø fra Norges Seilforbund

Johan og Mia deltok i Youth Worlds også i 2022 og er de erfarne på det norske laget. Fjorårets beste plassering stod Marie Stenhagen og Anine Halstensen fra Bærum for med en 9. plass i 29er, mens Oda Sverre kom på 10. plass i iQFOiL Youth & Junior.

Medaljehåp reiser ikke

I år deltar ikke Norge med noen deltakere i jenteklassen i iQFOiL. Tuva Oppedal, som nylig ble verdensmester i iQFOiL Youth & Junior U19, vant uttakingen, men takket nei til plassen. Deretter ble Maya Gysler tilbudt plassen, men også hun takket nei.

– Det er flere faktorer som spiller innn og som er bakgrunn for disse avgjørelsene, sier sportssjef Eirik Verås Larsen.

Både Tuva og Maya er nå på det norske landslaget i seiling.

– Det er dyrt for seilerne å delta i Youth Worlds, og det ble vurdert at både Tuva og Maya får bedre læring for samme antall «kroner» om de heller bruker sine oppsparte midler på samlingsdøgn gjennom vinteren. IQFOiL Youth Worlds, som nettopp var i Cadiz, ble vurdert som en god læringsarena i forhold til konkurranse og læring i å takle press, og seilerne møtte de samme utøverne i Cadiz som de vil møte i Brasil. Dessuten, en tur til Brasil passer dårlig i forhold til en god treningsperiode frem mot iQFOiL (senior)-VM på Lanzarote i slutten av januar, forklarer sportssjefen om hvorfor seilere som opplagt ville ha hatt medaljesjanser i Búzios, ikke reiser dit.

Spennende nordisk samarbeid

Det norske Youth-laget reiser fra Norge 5. desember, og da får de noen dager til å akklimatisere seg. Seilingen starter 11. desember.

– I år har vi et spennende samarbeid med Sverige, Danmark og Finland. Hvert land sender kun en leder/coach, og under mesterskapet vil hver av coachene dekke hver sin klasse. Det betyr for eksempel at jeg vil kunne få ansvaret for alle de nordiske ILCA 6 dame-seilerne under mesterskapet – eller en annen klasse. Fordelingen er ikke  bestemt ennå, sier Emilie.

Hun forteller at de nordiske landene har samarbeidet litt tidligere, men at det denne gangen blir mye tettere og at de også vil samarbeide om å bygge opp det nordiske laget i forkant av mesterskapet.

– Dette er en veldig spennende løsning som styrker det nordiske samarbeidet, styrker laget og som sparer miljøet ved at vi klarer å dekke behovet for coacher under mesterskapet på denne måten med færre coacher, sier Emilie.

Norge har lange og gode tradisjoner i Youth Worlds, og mesterskapet har utvilsomt gitt mange norske seilere minner for livet. Resultatmessig var 2018 det store året. Da vant Norge begge 29er-klassene med Pia Dahl Andersen/Nora Edland og Mathias Berthet/Alexander Franks-Penty. Mathias og Alexander forsvarte seieren og vant Youth Worlds også i 2019.