– Ta med deg seilerbagen og kom! Slik vil invitasjonen til i alle fall to nasjonale arrangementer i neste års sesong bli.

Majoriteten av de RS Feva-jollene som fins i Norge – og det er flere hundre – er eiet av seilforeninger rundt om i landet. Formålet med båtene er seilopplæring og det å ha et tomannsjolle-tilbud til barn og ungdom som vokser ut av Optimist-jollen. De største aktivitetene skjer derfor lokalt og i liten målestokk.

– Det er ingen kultur i RS Feva-klassen for at foreldre reiser land og strand rundt med joller og barn til norgescuper. Vi har hatt en norgescup, men den fungerer ikke. Det kommer for få deltakere.  I RS Feva Klasseklubb Norge har vi derfor grublet over hvordan vi kan knekke koden ved det å være en breddeidrettsklasse, men likevel kunne ha noen større nasjonale arrangementer, sier leder av klubben, Petter Bymoen Jahre.

Ligaseiling er løsningen

Han forteller at de som løsning har landet på å arrangere noen av neste års regattaer i ligaformat. Det vil si at arrangøren holder båter; seilerne trenger kun å ha med seg selv og en bag med seiltøy. Det eliminerer transport av båter, og det vil gjøre det enkelt å delta.

I Sverige har man i inneværende år gjennomført en sesong med ligaseiling i RS Feva, og det har vært svært populært. Etter at påmeldingene har åpnet, er regattaene blitt fulltegnet i løpet av minutter.

– Det morsomme er at dette visste vi ikke noe om da vi selv begynte å planlegge ligaseiling i RS Feva her i Norge. Det var først for noen uker siden vi fikk høre om den svenske suksessen. Og det har jo ikke akkurat gjort oss mindre optimistiske.

I RS Feva-klubbens norgesuper har det i gjennomsnitt vært 10 båter og 20 seilere. I ligastevnene tenker man å bruke åtte båter og å invitere 24 lag. Det betyr en dobling av deltakerantallet og vel så det.

Årsmøte 4. desember

– Det hele er i støpeskjeen. Vi vil fremlegge planene vi har så langt på RS Feva Klasseklubb Norges årsmøte 4. desember, og der håper vi på mange reaksjoner og innspill før vi ferdigsnekrer planene, sier Petter Bymoen Jahre.

Møtet foregår digitalt på Teams slik at RS Feva-seilere og foreldre fra hele landet kan delta.

«Hør om dette, kom med innspill på årsmøtet på teams. Møtet skal oppleves som en hyggelig seilprat og ikke som et langt byråkratisk gjesp», lyder klubbens oppfordring til medlemmene sine.

Det inviteres til kreativet og nytenkning.

Unge dommere vil få praksis

Et annet spennende grep som er planlagt under «Feva-sprinten», som ligaseilingen vil bli foreslått å hete, er at man vil trekke inn ungdom som direktedommere. Mange ungdommer får kunnskap om dømming i forbindelse at de utdanner seg som trenere, og noen satser også på å bli seildommere. Ved å trekke dem inn som dommere i Feva-sprinten, vil de derfor få verdifull praksis som de kan ta med seg videre.

Når og hvor neste års – i utgangspunktet – to arrangementer vil bli avholdt, er ikke fastlagt ennå.

– Vi vil bruke neste år til å forsøke oss litt frem, før vi forhåpentlig kan rulle ut Feva-sprinten for fullt i 2025, sier Petter Bymoen Jahre.