Jostein Frederick Aker (22) har gradvis markert seg mer og mer i norsk seilsport. På hjemmebane i Tønsberg er han en kjent, god og verdsatt seiler.

Josteins navn har dukket opp i flere sammenhenger i de siste årene. Han er en allsidig seiler som mestrer en krevende og ustabil 49er, men som også hevder seg på øverste nivå i for eksempel J/70 og Melges 24. Han kan vise til mange gode regattaresultater, og i seilsportsligaen har han bidratt til at Tønsbergs lag har hevdet seg blant de aller beste i de senere årene.

Det siste han til nå har kunnet huke av på sin bucket-liste, er å være en del av det norske laget som i slutten av november deltok i SSL Gold Cup – et arrangement som har som mål å bli verdens største mesterskap for nasjonslag i seiling.

Men, Jostein holder ikke sin kunnskap og sine erfaringer for seg selv. Han stiller villig vekk opp i foreningen sin. Der er han særlig opptatt av ungdomsseilerne og rekruttering.  Han får gode skussmål for å være en dyktig trener, og han har ekstra kapasitet til å sitte i styret.  Nå for tiden er han også med i gruppen som jobber for å skaffe Tønsberg Seilforening en ny J/70.

Jostein Frederick Aker er en av tre kandidater til prisen Helly Hansen Youth Award. Hvem som vinner prisen, som er et e-com gavekort på hellyhansen.com til en verdi av 10 000 kroner, avgjøres av publikum – deg og meg. Avstemningen åpner 10. desember og varer til og med julaften. 30. desember blir vinneren av Helly Hansen Youth Award kunngjort.