Høegh Autoliners ble hovedsponsor for seilsportsligaen i 2022. Samarbeidet har vært så vellykket at partene nå har inngått en ny, treårig avtale.

– Vi er utrolig stolte over at vi har kunnet signere en treårig avtale med Høegh Autoliners, og vi gleder oss stort til å ta fatt på en innholdsrik aktivitetskalender for denne sesongen, sier Magnus Hedemark, NSFs prosjektansvarlige for seilsportsligaen.

– Det var et viktig steg på veien for Norsk Seilsportsliga (NSL) til å bli økonomisk bærekraftig da Høegh Autoliners gikk inn som hovedsponsor i april 2022. Når vi nå har signert en langsiktig avtale, vil det styrke seilsportsligaen ytterligere og gjøre det mulig for oss å gjennomføre mange spennende aktiviteter i årene som kommer.

Magnus forteller at det å ha en hovedsamarbeidspartner handler om langt mer enn kun beløpet som står på papiret.

Gjensidig samarbeid

– I Høegh Autoliners har vi fått en partner som har ideer, forventninger og et ønske om å bruke hele registeret av hva seilsporten innehar. De har skjønt verdien av profilen, aktivitetene og hva seilsportens arena og miljø har å tilby, og de har kommet med ønsker som vi har forsøkt å oppfylle. Resultatet er at de har fått et produkt som de har uttrykt at de har vært fornøyde med

Det bekrefter Andreas Enger, administrerende direktør i Høegh Autoliners:

– Vi er glade for å utvide vårt partnerskap som hovedsponsor for Norsk Seilsportsliga. Høegh Autoliners satsing på bærekraftig bruk av havet stemmer godt overens med hva Norges Seilforbund står for, og vi er stolte av å sponse sporten ettersom vi begge seiler for bærekraft, sier han.andreas enger photo hegh autoliners 113452FELLES MÅL: Administrerende direktør Andreas Enger i Høegh Autoliners legger vekt på at hans firma og NSF har et felles bærekraftsmål. FOTO: Høegh Autoliners

Den nye avtalen ble signert like før jul og varer ut 2026-sesongen. Den gir et godt fundament å stå på for Magnus og medarbeiderne hans når forberedelsene til seilsportsligaens niende sesong nå er i full gang. En del nytt utstyr til båter og arrangement er innkjøpt, og planleggingen av årets ligastevner sammen med arrangørforeningene er godt i gjenge.

Årets spennende nyhet vil være at samtlige fire ligastevner vil bli overført direkte med film, grafikk og kommentarer på Youtube. Det skjer i samarbeide med et svensk produksjonsselskap, som lager tilsvarende sendinger fra svenskenes liga, «Allsvenskan».

I en positiv spiral

– Avtalen vi har inngått med Høegh Autoliners gir oss økte muligheter til å lage et attraktivt produkt også for andre partnere. Det ståstedet vi nå har, gir oss kredibilitet til å gå ut i markedet for å finne enda flere partnere som vi kan samarbeide med og styrke ligaen sammen med.

Magnus beskriver det som å være inne i en positiv spiral.

– Vi er ikke helt i mål økonomisk ennå, men seilsportsligaen er nå på god vei til å bli robust og bærekraftig.

Ved siden av Høegh Autoliner har NSL allerede også et samarbeid med Clarkson, Robline, Helly Hansen, WaterCircles og SAP i den kommende sesongen.

Ligastart i Bergen

Seilsportsligaens første stevne vil foregå i Bergen.

• Bergens Seilforening satser nå fullt på seilsportsligaen, og før det første stevnet vil de ha ligabåtene hos seg i flere uker slik at de blant annet sammen med Vestland Seilkrets vil kunne demonstrere for seilere i området hva ligaseiling er.

Deretter blir det stevner i Tønsberg, Arendal og på Mjøsa – med Lillehammer Seilforening som vertskap. Ungdomsligaens to stevner vil foregå i Oslo og på Lillehammer.

– Dessuten er det jo veldig spennende at hele ti norske lag får sjansen til å forsøke seg i Sailing Champions League i år – i selve ligaen og i ligastevner for juniorer og damer, sier Magnus Hedemark.