Norges Seilforbund er blant noen utvalgte særforbund som i 2024 skal delta i et prosjekt der målsetningen er å utvikle nye aktivitets- og konkurransekonsepter for ungdom mellom 13-16 år.

Prosjektet er initiert av Norges idrettsforbund. Med på prosjektet er Norges Hundekjørerforbund Norges Triatlonforbund Norges Banyforbund Norges Skiforbund Norges Amerikanske Idretters Forbund Norges Judoforbund Norges Padleforbund Norges Rytterforbund Norges Rugbyforbund.

— Nylig var det oppstart med første workshop på Ullevaal stadion. Representanter fra de ulike særforbundene samlet for en dag fylt med inspirasjon og kunnskapsdeling, og det markerte starten på et prosjekt som har som målsetning å revitalisere og innovere aktivitets- og konkurransekonsepter rettet mot ungdom, forteller Thomas Nilsson, som sammen med Emilie Kathrin Vabø er NSFs representanter i prosjektet.

Under oppstartsmøtet viste Lars Erik Espedalen fra Norges idrettshøgskole resultatene fra en undersøkelse om hvordan en inkluderende idrett ser ut i dag og hvordan den kanskje vil se ut om 10 år. Det ble også vist eksempler på hva som var kommet ut av et tilsvarende prosjekt for andre særforbund som var blitt avholdt i 2023.

- Vi gleder oss til fortsettelsen og til et forhåpentlig produktivt og inspirerende samarbeid — og til å bli bedre kjent med de andre særforbundene, sier Thomas.

NIFs mål med prosjektet er uttalt slik:

Utvalgte særforbund skal utvikle eller forbedre minst ett av sine aktivitets- og konkurransekonsepter for målgruppen. Gjennom en serie workshops – både fysiske og digitale møter gjennom året – vil deltakerne få verdifullt kompetansepåfyll, inspirasjon, og utvidet nettverk.