Asker Seilforening arrangerer NM i halvtonn, men mesterskapet vil starte ute i fjorden. 15 båter er påmeldt.

Fredag 31. mai kl 14 går startskuddet for historiens andre NM i halvtonn-klassen. Det kommer imidlertid ikke til å bli avfyrt utenfor Blakstadtangen der Asker Seilforening holder til, men nesten ute ved Oscarsborg i Drøbaksundet – nærmere bestemt ved Møkkalasset på sørvestsiden av Håøya.

Derifra vil det bli lagt en bane på faste merker som vil ende med målgang utenfor bryggeanlegget på Blakstadtangen, utvilsomt en original vri på starten av et NM.

Mye tyder på at norgesmesterskapet i år vil bli en rolig affære med bruk av lette seil og med fokus på å ha rolige bevegelser om bord. Værmeldingen byr nemlig ikke på spesielt mye vind i sitt varsel for alle de tre mesterskapsdagene. Arrangøren har imidlertid gode forhåpninger om at åpningsdistansen vil kunne bli tellende, selv om båtene ikke vil være i mål på Blakstadtangen når maksimaltiden renner ut.

Tracking gir fleksibiltet

– Alle båtene vil bli utstyrt med trackere, og skulle ikke båtene komme i mål i tide på grunn av lite vind, vil båtenes passering av siste merke før maksimaltiden nås, bli det tellende resultatet. Trackingens beregning av utseilt tid og måltall vil gi resultatlisten, sier Hans Petter Jensen, representant for den danske trackingleverandøren TracTrac – og som for anledningen også stiller med startbåt til mesterskapet.

Trackerne vil for øvrig være om bord i de 15 båtene under hele mesterskapet, noe som gjør at alle kan følge seilasene og utviklingen av mesterskapet. Mens seilerne på sin side, kan sette seg ned å analysere hvor i seilasen de var smarte – og hvor de tapte. Og for arrangøren betyr trackingen at de alltid har oversikt over hvor båtene er, og de har fleksibilitet til å kunne avkorte og få et godkjent resultat ved et hvert rundingsmerke.

Du kan følge NM i halvtonn via TracTracs nettside eller via TracTracs app for mobiltelefon og nettbrett.

Flere favoritter

Lørdag vil det bli et antall baneseilaser med cirka en times varighet, hvoretter mesterskapet avsluttes søndag med en distanseseilas i Oslofjorden.

Espen Kamperhaug fra Sarpsborg og laget hans i båten «King One» er tittelforsvarere, men laget har mange utfordrere. For eksempel båten «The Evil» som vant fjorårets store jubileumsmesterskap på Hankø – denne gangen med Arild Heldal som lagleder. Eller «Antheor» fra Grimstad med Lars Ingeberg som anfører for laget, som i skrivende stund er ukjent for omverdenen.

Tracking-ansvarlig Hans Petter og hans «Fram VIII»-lag var blant toppseilerne i fjor, men laget har solgt den gamle konge-båten tilbake til mester-restaurerer Martin Kamperhaug fra Sarpsborg, som stiller med «Fram VIII» i årets NM. MJW4869VIL VISE HEKKEN: Mange tipper at laget «The Evil» vil vise de fleste konkurrentene hekken under NM i halvtonn i Asker. FOTO: Morten Jensen

Laget som til slutt topper resultatlisten og blir norgesmestre, kvalifiserer seg til Mesternes Mesterskap.