Vi er alle turseilere. Nesten. Av de over 24 000 medlemmene i norske seilforeninger er rundt regnet 90 prosent turseilere. Innimellom er de regattaseilere, men mest av alt er de på tur. Enten langs Norges kyst – som helt objektivt er verdens vakreste – eller blant de runde svabergene langs svenskekysten, de avslappende havnene i Danmark eller lenger.
Noen seiler til Shetland, andre til Grønland og veldig mange som reiser på langtur. tar turen sørover til Kanariøyene for så å seile over til Karibia. I mange, mange år har norske seilere vært en stor gruppe i regattaer som Atlantic Rally for Cruisers (ARC). Slik vil det fortsette å være. Norske seilere liker å dra på tur.

NSF har tatt konsekvensen av at medlemmene er ivrige turseilere og er blitt medlem av Norsk Friluftsliv. Du kan lese mer om hvorfor her.

Ta kontakt med Jon Amtrup i NSF hvis du har spørsmål.

Turseiling

-på enkelt vis

Inspirert av Magne Klanns jolleseiltur fra Nordkapp til Lindesnes sommeren 2018, oppfordres alle seilforeninger nå til å lage turseilergrupper for seiling med joller og små kjølbåter.

Magne Klann viste at det går an og at det ikke er størrelsen det kommer an på: Man trenger ikke en stor, komfortabel båt med all verdens av utstyr for å dra på tur. Tvert imot – gleden over å seile på tur er kanskje omvendt proporsjonal med nettopp størrelsen på båten.

Magne Klann seilte fra Nordkapp til Lindesnes i enmannsjollen RS Aero. Han dro båten på land og sov i telt eller bare under seilet til jollen som lå krenget på stranden. Det ga ham en nærhet til naturen og opplevelser ingen stor båt kan gi. Opplevelsen er blitt til en bok, og boken er blitt til en inspirasjon.

SeilUT

et smittefritt sosialt konsept

SeilUT-konseptet er perfekt i disse krevende Covid-19 dager med litt konkurranse og en god motivasjon for å komme seg ut i seilbåten. Flere seilforeninger adoptert konseptet og har sendt medlemmene sine ut på flere seilturer i jakten på poeng.

Molde Seilforening var først ute med SeilUT. Konseptet er inspirert av en landbasert utgave som heter Stikkut der turgåere samler poeng for å gå på tur til bestemte destinasjoner. Stikkut ble fort veldig populært og førte til at flere personer kom seg ut på tur.