torsdag, 18 mars 2021 15:21

Nye oppdaterte smittervernsregler for NSF

LOKALT: Det er dessverre ikke rom for å arrangere nasjonale arrangementer og regattaer med seilere fra hele landet på grunn av dagens smittesituasjon. NSF anbefaler kun å planlegge for lokale arrangementer ut april måned. LOKALT: Det er dessverre ikke rom for å arrangere nasjonale arrangementer og regattaer med seilere fra hele landet på grunn av dagens smittesituasjon. NSF anbefaler kun å planlegge for lokale arrangementer ut april måned. FOTO: Morten Jensen
– Tenk fremover og tenk lokalt. Det er generalsekretær Per Christian Bordals råd til arrangører av samlinger og regattaer i mars og april.

Situasjonen når det gjelder regler for smittevern, er for tiden uoversiktelig, all den stund den er preget av såvel nasjonale bestemmelser og lokale og regionale tiltak og begrensninger i en varierende miks rundt om i landet.

– Derfor er det vanskelig for oss å gi en fullstendig nasjonal fasit og nøyaktige retningslinjer for hvordan seilere, seilforeninger og klasseklubber skal forholde seg. Alle må derfor forholde seg til de reglene som fins i det området man hører til, sier Per Christian Bordal.

Med en slik bakgrunn har Norges Seilforbund i dag oppdatert sine generelle smittervernsregler, som man vil kunne finne på seilforbundets nettside. I innledningen av de oppdaterte reglene heter det:

«Seil-Norge må forholde seg til kun lokal seiling/trening fra og med 17. mars, og i første omgang til og med 12. april. Helsemyndigheter setter altså foten ned for trening utenfor egen kommune (eller kommunen til foreningen du representerer). For gjennomføring av lokal trening må man forholde seg til den aktuelle kommunens retningslinjer for aktivitet. Lenger nedover på denne siden finner man oppdaterte nasjonale retningslinjer for seil-aktivitet – det anbefales sterkt at alle som skal seile og/eller arrangere seiltrening setter seg inn i retningslinjene.

Toppidrettsutøvere er fritatt for noen av retningslinjene/forskriften. Våre OL utøvere er definert som toppidrettsutøvere. Seilere på utfordrerlandslagsnivå i OL klasser kan vurderes særskilt inn under toppidrettsdefinisjonen om det er nødvendig for idrettssatsingen.»

– Vi har nok heller ikke noen tro på at det vil være mulig å arrangere nasjonale samlinger eller regattaer i resten av april – etter den 12.. Jeg vil derfor oppfordre alle arrangører av nasjonale arrangementer etter påske til i stedet allerede nå å planlegge for regionale og/eller lokale varianter, slik at det vil kunne bli en eller annen form for seiling innenfor de reglene som gjelder. Dette fremfor at man planlegger nasjonalt – og så må avlyse med det til resultat at det ikke blir noen form for seiling i det hele tatt, sier Per Christian.

– Jeg tror det kan bli mer seiling ved å være føre var og realistisk fremfor å håpe på noe i det lengste, understreker han.

At flere er inne på det samme, er det allerede kommet eksempler på. Arrangørene av Melges 24-NM har allerede valgt å flytte mesterskapet til høsten, og seilsportsligaen har flyttet på sine planlagte datoer slik at starten først skjer 10. juli.