mandag, 26 juli 2021 14:18

OL 2021: Line Flem Høst i têten

LEDER: Etter fantastisk seiling i dag leder Line Flem Høst OLs Laser Radial-klasse etter de to første dagenes seilaser! LEDER: Etter fantastisk seiling i dag leder Line Flem Høst OLs Laser Radial-klasse etter de to første dagenes seilaser! FOTO: Sailing Energy
Line Flem Høst har åpnet OL-seilasene på en overvbevisende måte og leder sammenlagt etter at de fire første seilasene i Laser Radial (ILCA 6) er unnagjort.

Alle de tre norske seilerne som har vært i ilden til nå, har hatt en god start på sin OL-deltagelse. Line Flem Høst har seilt suverent – ja, rett ut sagt fantastisk – og leder i Laser Radial. Endre Funnemark har seilt overraskende godt og over evne. Han avsluttet dagens seilaser med en 2. plass. Men uheldigvis – han ble senere disket for en episode i starten der han dultet borti den kinesiske brettseileren i le.Hermann Tomasgaard innledet OL med en strålende 3. plass og har fulgt opp i dag med to seilaser som kanskje har vært litt under pari.

IMG 5C4E4E6AF16D 1
 SITUASJONEN: Her berører Endres bom kineserens skulder i starten – noe som senere førte til at han ble disket av kineseren, som la inn protest mot den norske seileren.

Hør Rigo de Nijs tanker rundt protesten i SEILmagasinets intervju med Rigo nederst i denne saken.

Hermann ligger på 11. plass sammenlagt, mens Line altså leder. Endre ligger på 14. plass etter å ha måttet tåle diskvalifikasjonen. Før den kom med på resultatlisten, lå han på 11. plass. To av tre innen rekkevidde til medal race så langt må man aboslutt kunne kalle godkjent!

Og i morgen skal nye håp i ilden: Helene Næss og Marie Rønningen i 49erFX og Anders Pedersen i Finnjolle. De er alle kapable til å følge opp i samme, gode stil. Så langt tegner seile-OL til å kunne bli en norsk fest!

Sportssjef Rigo de Nijs har i sine video-intervjuer med SEILmagasinet gitt inntrykk av at stemningen i den norske leiren er god, alt virker å være under kontroll, seilerne er godt forberedte og svært motiverte. Og så langt i OL ser det ut til å stemme.

Overbevisende under vanskelige forhold

Line Flem Høst åpnet litt forsiktig med en 20. plass i går, men avsluttet dagen på en sterk 3. plass. I dag har hun vært sikkerheten selv, og hun har vært i teten fra første runding av. Starter, fart og veivalg på kryssen har sittet godt, og lensene har hun hatt et spesielt godt grep om. Der har hun tidvis seilt seg godt opp. Forholdene er blitt karakterisert som svært vanskelige, så Lines stødige seiling har vakt oppsikt.

– Jeg følte meg faktisk skjelven, litt kvalm og ikke helt klar, sa Line til World Sailings presse-skribent og fortsatte:

– Så det var veldig flott å ha en så god dag og virkelig føle at jeg var i sonen.

Konkurransen i Laser Radial er knallhard og kommer man bakpå, skal man seile godt for å kunne kare seg opp på resultatlisten. Danskenes storfavoritt til å ta gull, Anne-Marie Rindom, rundet lensemerket etter første lens i siste seilas i dag, på 15. plass, men hun klarte kun å avansere to plasser, til 13. plass, i løpet av resten av seilasen.

At det går an å seile seg kraftig opp også om man treffer på vindskift og vindtrykk, viste imidlertid svenske  Jesper Stålheim i Laser Standard-klassen. Fra en beskjeden 25. plass etter første lens, gikk han langt ut på høyresiden i nokså enslig majestet – og rundet deretter først på bidevindsmerket i dagens andre seilas. Han holdt ledelsen inn til mål – og vant. Det går opp og ned – i dagens første seilas kullseilte Jesper…

Endre Funnemark ser ut til å gå respektløst løs på seilasene i sin OL-debut. I en av gårsdagens seilaser ledet han på første merke, og i dagens andre seilas lyktes han i en utrolig babordstart der han krysset foran hele feltet. Siste seilas i dag ledet han helt til rett før siste merke og kom i mål som nummer to. Men så ble han altså disket av den kinesiske seileren i le i starten. I en senere episode seilte kineseren ipå Endre – noe som førte til at kineseren også ble disket.

Endre Funnemark Day1
 OVERRASKER: Endre Funnemark overrasker med sterk og respektløs seiling i RS:X. FOTO: Sailing Energy.
De norske resultatene så langt:
  • Laser Radial: 1. plass: Line Flem Høst: (20)-3-1-3 = 7 poeng

• Laser Standard: 11. plass: Hermann Tomasgaard 3-(18)-15 = 18 poeng

• RS:X Menn: 11. plass: Endre Funnemark 14-16-5-11-11-(DSQ) = 57 poeng

Se alle resultatlistene i seiling i OL.

Nye seilere i aksjon

Imorgen tirsdag 27. juli, starter seilasene i 49erFX og Finnjolle. Det betyr at Helene Næss og Marie Rønningen skal i gang med sitt første OL. Av norske medier er det først og fremst de to Tønsberg-jentene som er blitt pekt ut som medaljekandidater i OL, og med de to i gang på regattabanen, vil vi forhåpentlig kunne glede oss over nye, gode norske resultater.

Anders Pedersen er den eneste av de norske seilerne som har deltatt i OL tidligere, og vet hva han går til.

– Jeg snakket med faren til Anders, Rune Pedersen, rett før jeg dro til Japan for å overvære OL, og han hadde en god følelse utifra de meldingene og signalene han hadde fått fra sønnen sin. Så det lover godt, sier NSFs president, Guro Steine, som selv kommer fra Anders’ egen seilforening; Drøbaksund.

NSF-presidenten ankom Japan på lørdag.

Her kan du følge sendingene

Morgendagens seilaser starter norsk tid kl 05:00 med 49erFX og Laser Radial. Seilasene fra Enoshima i Japan blir kommentert av Bjørnar Erikstad og Tiril Bue, men de har foreløpig slitt litt med lyden på sendingene som blir streamet på Discoveryy +. Kun den aller første seilasen i Laser Radial ble sendt over nettet med lyd.

Vi  har hatt noen utfordringer med lyd ut fra streamingene. Vi har kommentert seilasene, men lyden har dessverre ikke kommet ut direkte. Forhåpentlig kommer kommentarene på opptakene når de blir lagt på manuelt etterpå. Lyden skal imidlertid bli rettet på til i morgen. Vi kommenterer seilasene fra kl 05:00 til 11:00, sier Bjørnar Erikstad.

Og det vil det være verdt å høre på, for de som var tidlig oppe søndag morgen og overvar første Laser Radial-seilas, fikk høre på to kommentatorer som virkelig kunne sakene sine. Og de snakket som om de ikke hadde gjort noe annet!

Se hele tidsplanen for OL-sendingene

Tilgang til Discovery + fordrer at man tegner abonnement, men de tilbyr 21 dagers prøve-abonnement.

SEILmagasinet har gjort avtale med sportssjef Rigo de Nijs om å få daglige kommentarer etter at seilasene er avsluttet for dagen. De kan også vær vel verdt å høre på.