tirsdag, 17 august 2021 18:02

Milla og Henrik ble Optimist-mestre

OPTIMIST-NM JENTER: Milla Sandmo Birkeland kan juble som nybakt norgesmester. Sølvet gikk til Emila Bergman og bronsen til Elle Charlotte T. Almås. OPTIMIST-NM JENTER: Milla Sandmo Birkeland kan juble som nybakt norgesmester. Sølvet gikk til Emila Bergman og bronsen til Elle Charlotte T. Almås. FOTO: Maj-Britt Dahl / Tønsberg Seilforenings Facebook-side
Henrik Løset Eriksen fra Tønsberg forsvarte sin tittel som norgesmester i Optimist. Milla Sandmo Birkeland fra Ran kom rett fra fjorårets coming star-klasse og gikk til topps blant jentene.

I koronaåret 2020 var det på nippet at det ble noe Optimist-NM i det hele tatt, og da seilte jentene og guttene i én og samme klasse. I år var de mange nok til å bli delt i to NM-klasser igjen – 14 jenter og 22 gutter. Henrik Løset Eriksen vant NM i fjor i sitt 13. år. Nå fyller han snart 14 og vant NM igjen – og det med ganske god margin.

Hans nærmeste utfordrere var mossingene Cornelius Sannerud (13) og Storm Kopperud (14).

NM-resultater gutter.

Optimist gutter pallen NM 2021
 OPTIMIST-NM GUTTER: For andre år på rad kunne Henrik Løset Eriksen klatre til topps på seierspallen. Ved sin side har han Cornelius Sannerud som vant sølv og Storm Kobberud som vant bronse. FOTO: Maj-Britt Dahl / Tønsberg Seilforenings Facebook-side

I 2020 ble Milla Sandmo Birkeland nummer to i coming star-klassen. Det er en rekrutteringsklasse for seilere mellom 10 og 11 år, som barneidrettsreglene ikke tillater at får seile om NM-medaljer. I år har Milla fylt 13 år, og da tok hun like godt steget til topps på seierspallen. For henne var det to arendalitter som kom nærmest på resultatlisten, men Milla var i en klasse for seg og vant 11,5 poeng. Emilia Bergan (12)  ble nummer to og Elle Charlotte T. Almås (12).

Med Millas Optimist-gull var det tredje som gikk til familien Birkeland. Pappa Bård Birkeland, ikke ukjent jolletrener, vant NM-gull i Optimist i Haugesund i 1981 og sønnen Tobias vant i Bergen i 2016. I år var det Millas tur.

– Milla er veldig aktiv og trener turn nesten hver dag. Det er derfor svært imponerende hva hun har fått til i seiling. Hun er et eksempel på at det går ann å kombinere flere idretter og med den seilingen hun har vist i helgen, er jeg sikker på at Milla kan nå de målene hun setter seg videre i Optimistjolle, skriver Joakim Skovly, sportslig leder i Ran Seilforening, om den nybakte norgesmesteren.

NM-resultater jenter.

Slalom for Optimister

Foruten å seile de tradisjonelle pølsebanene, fikk Optimist-seilerne i år forsøkte seg på noe nytt.

– Ja, om fredagen gjennomførte vi seks slalom-seilaser med kontinuerlige starter. Det var gøy og effektivt, og vi hadde supre forhold. Siden dette var noe helt nytt, talte slalomen kun halvparten i sammendraget, forteller Emilie Kathrin Vabø, som var en av to kvinnelige regattasjefer under mesterskapet.

Den andre var Nina Myhre, som også er varamedlem i Norges Seilforbunds styre.

På mesterskapets andre dag uteble vinden, men tålmodighet ble kronet med hell, for utpå ettermiddagen kom omsider noen vindpust.

– Da fikk vi gjennomført tre fine seilaser, men vi var ikke ferdige før sånn ved 20-tiden. Søndag var det også litt venting, men deretter fikk vi to fine seilaser og en siste der alle fikk et stort vindskift å bryne seg på, sier Emilie.

Mens de to NM-klassene talte beskjedne 36 seilere, seite det hele 44 i coming star-klassen.

– Jeg tror at den litt labre deltagelsen blant de eldre, har med Covid-19 å gjøre. Flere av de eldste Optimist-seilerne har – i mangel av internasjonale mesterskap å delta til – valgt å ta skrittet over i Laser 4.7 litt før de hadde planlagt. Kommende helg er det Laser-NM i Ran Seilforening, og der er det en rekordstor 4.7-klasse med hele 36 seilere. Mange av dem er nye i klassen, sier Emilie, som tror at NM-deltagelsen i Optimist nok vil øke igjen til neste år.