mandag, 06 desember 2021 09:36

HH Youth Award-kandidat: Vemund Gransæther

VEMUND GRANSÆTHER: Takket være Vemund Gransæther er seiling mer populært blant studentene og bedre tilrettelagt enn noen gang før. VEMUND GRANSÆTHER: Takket være Vemund Gransæther er seiling mer populært blant studentene og bedre tilrettelagt enn noen gang før. FOTO: Morten Jensen
NTNU har alltid tiltrukket seg seilere – det ligger litt i studiefagenes karakter. Men takket være Vemund Gransæther er seiling blitt mer populært i studentmiljøet enn noen gang før.

Vemund Baltzer Gransæther (23) er den femte og siste av finalister som nå er i den siste runden om hvem som skal få HH Youth Award-prisen. Prisen utdeles til ungdommer mellom 16 og 23 år, og det har vært fire hovedkriterier som er blitt lagt til grunn for utvelgelsen av finalistene:

• Originalitet og oppfinnsomhet i arbeidet med å forbedre seg og andre seilere
  • Fremgang innenfor seilsportsgrenen vedkommende er aktiv i
  • Engasjement for seiling og engasjement for sitt lokale miljø og medseilere
  • Hvor miljøvennlig aktivitet og engasjement til vedkommende kandidat er

Vemund Gransæther blir fremhevet som selve krumtappen i miljøet av studenter i Trondheim som har interesse for seiling. Han er leder av studentenes seilforening – NTNUi Seiling – hvor han gjør en fremragende innsats.

Seiling er ingen utbredt idrett blant studentene i Trondheim – det fins andre idretter som er langt større – og Trondheim i seg selv ligger ikke i den mest sentrale delen av seil-Norge. Likevel har NTNUi Seiling med Vemund i spissen fått til stor aktivitet i de siste årene, og studentene har markert seg sterkt i seilsportsligaen de de har hatt med to lag i hver eneste ligarunde. Ligaseiling er blitt en attraktiv aktivitet å være med på. Vemund Gransæther har selv vært en aktiv deltager på NTNU-lagene.MJP 20210815 00023 7360 x 4912I SEILSPORTSLIGAEN: Vemund Gransæther er selv en ivrig deltager i seilsportsligaen – samtidig som han forsøker å stimulere flest mulig andre studenter til å delta. FOTO: Morten Jensen

Vemund har dessuten bidratt sterkt til rekruttering til og vedlikehold av Yngling-klassen som studentene har i Trondheim, og takket være sponsormidler han har vært med på å skaffe til veie, har NTNU-studentene kjøpt en Melges 24 til å seile og trene i.  Båten har vært viktig for miljøet og til god hjelp for de fremste seilerne ved NTNU for å holde kunnskaper og interesse oppe til å kunne bedrive aktiv seiling i et for dem helt nytt miljø.

Arbeidet Vemund og resten av styret i NTNUi Seiling har lagt ned, har bidratt til økt interesse for seiling i studentmiljøet og derav økt deltagelse. Det er nå lagt til rette for at både nybegynnere og erfarne eliteseilere har et tilbud i student-foreningen.

– Skulle jeg være så heldig å vinne, vil jeg bruke premien på å støtte NTNUI Seiling med utstyr. Denne klubben er noe jeg virkelig brenner for, og jeg gleder meg ril å fortsette arbeidet, sier Vemund Gransæther.

Vemund kommer fra Hurum og ved NTNU studerer han materialteknologi.IMG 4958INSPIRATOR: Vemund Gransæther er en viktig inspirator i student-miljøet i Trondheim. FOTO: Henrik Bordal.

Avstemningen om hvem som skal vinne Helly Hansen Youth Award 2021 åpnes 10. desember her på www.seiling.no og varer frem til og med julaften – 24- desember.  Hvem som til slutt blir vinner av prisen, avgjøres 30. desember. Vinneren får klær fra Helly Hansen til en verdi av 10 000 kroner. Andrepremie-vinneren får klær for 5000 kroner og kandidaten med 3. flest stemmer får klær for 2500 kroner.