fredag, 25 mars 2022 11:52

Stor landslagssamling i Palma

I ILDEN IGJEN: Endre Funnemark skal i ilden igjen for første gang etter OL og stiller i spissen for hele seks norske iQFOiL-seilere som deltar i samlingen på Mallorca. I ILDEN IGJEN: Endre Funnemark skal i ilden igjen for første gang etter OL og stiller i spissen for hele seks norske iQFOiL-seilere som deltar i samlingen på Mallorca. FOTO: Trond R. Teigen
4. april starter den internasjonale seilsesongen for fullt med regattaen Trofeo S.A.R Princesa Sofia på Mallorca. I forkant av den har Norges Seilforbund en stor landslagssamling.

For første gang skal det nye landslaget, det helt nyetablerte utfordrerlandslaget og hele støtteapparatet rundt de to lagene møtes for forberede den store og lange seilsesongen som står for døren. Hele 35 personer vil den neste uken være samlet i utkanten av Palma på Mallorca.

– Det er ikke lett å finne en anledning hvor alle kan samles. Alle har en tett tidsplan, men nå klaffet det, sier Eirik Verås Larsen, sportssjef i Norges Seilforbund og ansvarlig for samlingen.

Med på samlingen er først og fremst seilerne på landslaget og utfordrerlandslaget og deres trenere. I tillegg er det representanter fra Olympiatoppen.Det er også med spesialister knyttet til prosjektet Sports Science, som går ut på å å finne måter å utnytte teknologi i treningen. Deler av NSFs administrasjon vil også ta turen til Palma. Det skal trenes, mye nytt utstyr skal prøves og det skal fotograferes, filmes og dokumenteres. Og ikke minst skal hele teamet bli kjent med hverandre.

– Vi har veldig mye vi skal igjennom i den kommende uken, så vi er nødt til å være veldig strukturerte og utnytte tiden godt, sier Verås Larsen.

4. april starter Trofeo S.A.R Princesa Sofia, som blir den første, store styrkeprøven i internasjonal seiling. Etter OL i 2021 har en del profilerte seilere lagt opp, mens det har dukket opp nye talenter. Alle deltagerne som stiller til start på Mallorca vil være spente på hvor de står per i dag i det nye, internasjonale bildet.

Landslaget
  • Helene Næss og Marie Rønningen (Tønsberg) i 49er FX