fredag, 13 mai 2022 06:34

Shorthanded-NM med egen nettside

SHORTHANDED-NM: Stavanger Seilforening har tilegnet NM i shorthanded-seiling en egen nettside der alle opplysninger om mesterskapet finnes. SHORTHANDED-NM: Stavanger Seilforening har tilegnet NM i shorthanded-seiling en egen nettside der alle opplysninger om mesterskapet finnes. FOTO: Morten Jensen
Alle store mesterskap rundt om i verden har sin egen nettside. NM i shorthanded i Stavanger er et stort mesterskap, for de har gitt det en egen nettside.

Som en av få seilforeninger har Stavanger Seilforening tilegnet norgesmesterskapet i shorthanded-seiling en egen nettside – i tillegg til arrangementssiden i Manage2Sail. Der vil man finne alle nødvendige opplysninger om mesterskapet, alle nyheter om det og alle gode grunner for at man bør delta. Der vil det også være nyttige og nødvendige linker og alt annet arrangøren kan krydre mesterskapet med.

På nettsiden blir dessuten arrangementets samarbeidspartnere godt eksponert, og i dette tilfellet er dette Raymarine, som blant annet stiller med en rekke premier som blir presentert på nettsiden.

Selve påmeldingen foregår på Manage2Sail, men Stavanger Seilforening har integrert «oppslagstavlen» i M2S som en del av NM-siden slik at man derved har alle nødvendige opplysninger lett tilgjengelig.

– Nettsiden vil bli oppdatert fremover med nyheter som angår arrangement, forteller Harald Gellein i Stavanger Seilforening.

Gjør regattaene synlige – tidlig

Fra scenen under NSFs klubbkonferanse i Oslo tidligere i år ble arrangørene av – i alle fall større norske regattaer – anbefalt å foreta seg to ting:

1. Sett arrangementet på terminlisten (Manage2Sail eller Sail Race System) så snart det er klart at det vil bli arrangert.
  2. Opprett en egen nettside for arrangementet der alle opplysninger, nyhetsoppdateringer, formalia og markedsføring finnes på ett sted.

Når det gjelder det første punktet er bakgrunnen kort og godt at alle de som er interessert i å seile regattaer, kan se hva som fins av tilbud når arrangementet er plassert, og at de på den måten kan planlegge hva de vil delta i.  Det hjelper ikke om man har aldri så gode planer for arrangementet – det må synliggjøres for potensielle deltagere. I praksis er det to regattasystemer som benyttes i Norge. Manage2Sail, som NSF støtter, er et system som har alt av det regattatekniske og formelle og har alt dette samlet på ett sted, mens det frittstående Sail Race System har sin styrke når det gjelder å gi en visuell presentasjon av regattaen – blant annet ved at det automatisk genereres en egen nettside for arrangementet med muligheter for å publisere blant annet nyheter, bilder og video.

I en fragmentert hverdag med en flom av informasjon i sosiale medier og mange andre informasjonskanaler, er tanken ved det å gi et arrangement en egen nettside, at man derved har ett sted hvor man kan ha alle opplysninger, og at man har en tilhørende plan om å bruke alle øvrige formidlingskanaler til å styre trafikk til denne ene nettsiden. Da vet alle seilerne hvor de skal finne opplysningene de leter etter – og så slipper man å lete – noe man ellers gjør nok av på internett…

Velg en løsning som passer arrangementet som skal gjennomføres og hvilke ambisjoner man har for arrangementet.