onsdag, 17 august 2022 07:24

NM-gull til Risør og Ålesund

12.5 KVM-PALLEN: Medaljevinnerne i 12,5 kvm i NM 2022. Gullmedaljørene i midten, sølv til høyre og bronse til venstre. 12.5 KVM-PALLEN: Medaljevinnerne i 12,5 kvm i NM 2022. Gullmedaljørene i midten, sølv til høyre og bronse til venstre. FOTO: Ålesunds Seilforening

Far og sønn Erik og Mads Mathisen sørget for gull til Risør i 12,5 kvm, og Ola Herje for at det ble hjemmeseier i Ålesund i 2.4 mR-klassen.

– Målet var å forsvare NM-tittelen fra i fjor, men vi hadde vært veldig fornøyde med med- aljeplass, sa far og sønn Mathisen til Aust-Agder Blad etter at seieren var i havn.

De vant på hjemmebane i 2021, men i år måtte de ta veien helt til Ålesund for å forsvare tittelen.

Dit dro de sammen med to andre lag fra Risør. I alt stilte 13 båter til start, og mesterskapet er i det store og hele et oppgjør mellom seilforeningene i Risør og Ålesund. Det er de to foreningene som fortsatt har et eksisterende miljø i den gamle kjølbåtklassen som snart runder 100 år. Christian Jensen tegnet båttypen 12,5 kvm krysser i 1929.

Noen parademarsj ble det ikke for Erik og Mads Mathisen, for det skilte kun ett poeng ned til Marius Maaseide og Børre Ringdal fra Ålesund. Bronsemedaljene endte rundt halsen til Roy Arild Johannessen og Cato Amundsen.

Skipperne for de tre medalje-lagene er alle ringrever i klassen. Erik vant sin andre NM-tittel, Marius har tre NM-gulll fra før og Roy Arild hele 11! 12,5 kbm-klassen har hatt NM uavbrutt siden 1991, og alle mesterskapene er blitt avholdt i Risør og Ålesund.

Resultater

Hjemmeseier i 2.4 mR

Fortoner NM i 12,5 kvm-klassen seg som et oppgjør mellom to foreningers seilere, er situasjonen en noe annen i 2.4 mR-klassen, som hadde sitt NM samtidig i Ålesund. Seilerne fra arrangørforeningen Ålesund utgjorde majoriteten av de 18 deltagerne på deltagerlisten, men i tillegg var det seilere fra Stavanger, Røyken, Tønsberg og Gjøvik.

At gullet ville havnet hos Ola Herje fra Ålesund ble klarere og klarere etter hvert som mesterskapet utviklet seg. For etter å ha åpnet med en 4. plass og deretter en 2. plass – seilte han inn til seiersskudd i de fire neste. Det ga ham en klar seier foran Per Lund fra Stavanger og Ove Rørvik fra Ålesund.premievinnere 2.4mR NM 2022GULL: Ola Herje kan stolt vise frem sin første gullmedalje i 2.4 mR-klassen. Han er flankert av Ove Rørvik til venstre og Per Lund til høyre. FOTO: Ålesunds Seilforening

For Per Lund betød det en plass opp fra resultatet i 2021. Ove Rørvik vant sin aller første NM-medalje, mens Harald Rolfsnes fra Røyken, som vant i 2021, denne gangen måtte ta til takke med 4. plass.

Resultater