onsdag, 17 august 2022 11:13

Vellykket para-mesterskap i Stockholm

PARA-NORDISK: Henriette Regine Smith var norsk deltager i nordisk mesterskap i paraseiling og leder her an sammen med sin svenske makker. PARA-NORDISK: Henriette Regine Smith var norsk deltager i nordisk mesterskap i paraseiling og leder her an sammen med sin svenske makker. FOTO: Oscar Kihlborg
– Helgens nordiske mesterskap for paraseilere i RS Venture ble en nyttig erfaring og en stor suksess, sier Hedda Sørensen, som er NSFs paraansvarlige.

Henriette Regine Smith fra Asker var eneste norske deltager under det nordiske paramesterskapet i Stockholm. Hun seilte sammen med en svensk paraseiler, og sammen konkurrerte de i RS Venture, som er en tilrettelagt båt for seilere med funksjonsnedsettelse. Regattaen var Henriettes aller første. Med til Stockholm var også NSFs paraansvarlige, Hedda Sørensen.

– Vi hadde stort utbytte av turen. Læringskurven når det gjelder paraseiling er jo temmelig bratt for oss i Norge, der vi jobber med å etablere tilbud til seilere med funksjonsnedsettelse rundt om i landet. Å høre om og bli satt inn i andre lands erfaringer er derfor veldig nyttig. Jeg tror dessuten alle seilerne hadde stort læringsutbytte av å utveksle erafringer på tvers av landegrensene.

Hedda forteller at hun har knyttet kontakt med andre nordiske kollegaer innen paraseiling.

– Net working på tvers av landene, er supert og noe vi vil ha glede av fremover.

For Henriette ble også turen en stor opplevelse. Åtte lag deltok, og før mesterskapet var det to dager med lærerik trening. Vind og vær var dessuten på lag med seilerne; Hedda karakteriserer det som drømmeforhold. Begge reiste hjem til Norge fulle av inspirasjon, erfaring og inntrykk.PARA NORDIC CHAMPIONSHIP SAILING 2022 1564RUNDING: Henriette Regine Smith runder et av merkene sammen med sin svenske medseiler Adrian. FOTO: Oscar Kihlborg

Med seg til Stockholm hadde Norge tre helt nye båter av type RS Venture. De er nå sendt videre til København der de skal benyttes under SailGP. Der blir det regatta mellom proffene og paraseilere i RS Venture, noe som er kommet i stand takket være at Stiftelsens Vis engasjement og samarbeid med det sveitsiske SailGP-laget.

Etter at båtene er blitt brukt i København, kommer de til Norge for å bli brukt til å bygge opp paraseilingen i seilforeninger rundt om i landet.

Stiftelsen VIs mål og motto er at alle skal kunne ha et likt tilbud uansett om man er funksjonsfrisk eller har en eller annen form for nedsettelse, og at dette synet brer om seg er regattaen Askeroptimisten et eksempel på. Der blir det en RS Venture-klasse på linje med alle de andre.

– Vi er litt usikre på hvor mange vi kan bli, men vi skal starte sammen med RS Feva-ene, så da blir det uansett mange båter på startlinjen, sier Hedda Sørensen.

Askeroptimisten finner sted 27. og 28. august, og 16.–18. september kommer en svensk paraseiler til Asker for å seile med og lære de norske paraseilerne mer.

Det nordiske mesterskapet gir allerede ringvirkninger.