mandag, 24 oktober 2022 06:46

Ektepar fra Fredrikstad ble årets trenere

ÅRETS TRENERE: Hanne-Marie Westbye Jørstad og Frode Bærland Jørstad ble kåret til Årets terene 2022. ÅRETS TRENERE: Hanne-Marie Westbye Jørstad og Frode Bærland Jørstad ble kåret til Årets terene 2022. FOTO: Trond R. Teigen
Hanne-Marie Westbye Jørstad og Frode Bærland Jørstad ble hyllet som Årets trenere under den store seilerfesten på Vippa.

Ekteparets brede og store engasjement for de yngste i Fredrikstad Seilforening og på omfanget og bredden av Frodes innsats for alle – fra olympiske seilere til nybegynnere i Optimist, var noe av hva som ble vektlagt da Hanne-Marie og Frode ble kåret til Årets trenere 2022.

– Hanne-Marie og Frode har vist et enormt engasjement for å bygge opp en forening som var nesten tom for unge, aktive jolleseilere. Resultatet har vært en jollegruppe som har vokst år for år, skriver styret i Fredrikstad Seilforening, som nominerte de to til årets pris.

Fredrikstad Seilforening har nå en jollegruppe som består av cirka 25 Optimist-seilere – hvorav ti av dem er norgescup-seilere.

Hanne-Marie og Frode har begge lang erfaring selv som jolleseilere, og denne erfaringen har de bygd videre på gjennom å ta en rekke trenerkurs. Frode Jørstad er i år, som en av svært få, blitt utdannet som trener 3 – som er det høyeste nivået i norsk seilsport. Han har også vært trener for seilere på VM- og OL-nivå.

Det er imidlertid hva de har fått til og nedlagt av arbeid og engasjement i Fredrikstad Seilforening som har vært spesielt imponerende, og som var tungen på vektskålen da de ble utropt til Årets trenere.

Styret i Fredrikstad Seilforening skriver:

– Sammen tok de steget tilbake og ønsket å bygge seilere fra start. I tillegg til robust kompetanse har de meget gode pedagogiske evner, stor omsorg for hver enkelt seiler og de bidrar til å spre seilglede. Hanne_Marie og Frode har fokus og innsats på alle ferdighetsnivåer, og de utfyller hverandre godt som trenerteam. De bidrar sterkt til å rekruttere nye seilere, spesielt gjennom sommerskolen. De yngste seilerne møter trygge og gode rammer.  De har bidratt til å løfte seilere videre til norgescuper, norgesmesterskap og EM gjennom teknisk og taktisk seiltrening med  lek, humor, fokus og langsiktige mål som ramme. Som NC-trenere er de en samlende part for flere lokale seilforeninger. De ønsker alltid å bidra til at seilere fra andre foreninger også lykkes.

Hanne-Marie Westbye Jørstad og Frode Bærland Jørstad mottok prisen til stor applaus da den ble utdelt under festen på Vippa etter Mesternes Mester.