torsdag, 02 februar 2023 15:32

Forholdene er lagt til rette for rekorddeltagelse

SEILTING OG KLUBBKONFERANSE: Norges Seilkforbund håper på fullt hus både under klubbkonferansen og seiltinget 11. og 12. mars. SEILTING OG KLUBBKONFERANSE: Norges Seilkforbund håper på fullt hus både under klubbkonferansen og seiltinget 11. og 12. mars. FOTO: Morten Jensen
I år blir seiltinget rimeligere å delta på og lettere tilgjengelig enn noen gang. Det håper NSF vil resultere i rekordfremmøte. Det håper NSF det også vil bli på den forutgående klubbkonferansen.

– Ja, i år håper vi virkelig mange seilforeninger og seilkretser vil bli representert på seiltinget søndag 12. mars. Vi har lagd en hybrid-løsning der man enten kan delta fysisk i Oslo eller være med digitalt. Å delta digitalt koster jo ikke noe annet enn tiden man avsetter foran en skjerm, men takket være en avtale med Braathen Eiendom i Bjørvika i Oslo, vil heller ikke det å delta fysisk bli kostbart.

Generalsekretær Per Christian Bordal forteller at man ved tidligere seilting har måttet kjøpe en pakkeløsning fra et hotell som inkluderer møtelokaler, overnatting og måltider – noe som beløper seg til flere tusen kroner per delegat i tillegg til eventuelle reiseutgifter. Mange seilforeninger har syntes det har vært for dyrt og har derfor unlatt å delta på seiltinget.

– I år blir prisen for å delta på seiltinget kun 395 kroner per delegat. Prisen inkluderer lunsjen midt på dagen der man vil få tid til å mingle og treffe kollegaer fra andre foreninger, sier Bordal.

En eventuell overnatting i Oslo må foreningene selv ordne for sine delegater, men Bordal håper mange vil kunne ha mulighet for innkvartering hos venner og kjente i hovedstaden og på den måten kunne redusere kostnadene.

– Vi har også gjort en avtale med Choice hotel som man kan benytte seg av, sier han.

– Vi har forsøkt å gjøre årets seilting så rimelig å delta på og så lett tilgjengelig som mulig. Det håper vi som sagt vil gi seg utslag i rekorddeltagelse og et stort engasjement fra seilforeningene rundt om i hele landet.

Seilglede for alle på klubbkonferansen

Dagen før seiltinget, lørdag 11. mars, vil Norges Seilforbund avholde en klubbkonferanse samme sted, og Per Christian Bordal håper de fleste av tingdelegatene som reiser til eller bor i Oslo, vil inkludere den. Klubbkonferansen er åpen for alle seilere og frivillige fra seilforeninger og klasseklubber, og der vil ulike aktuelle temaer som seil-Norge er opptatt av, bli presentert og diskutert.

Konferansens røde tråd vil være hvordan man på ulike måter kan bidra til å oppfylle seilforbundets visjon om «seilglede for alle» i seil-Norge.

– Vi jobber for tiden med programmet, men «hvordan vi skal lage det gode arrangementet» vil helt sikkert være et av temaene. Der vil vi gå igjennom de ulike rollene i et arrangement og diskutere hvilken betydning og hvilket ansvar hver enkelt rolleinnehaver har for at arrangementet skal gi alle – både deltagere og arrangører – den gode regattaopplevelsen, sier Per Christan Bordal.

En annet tema som vil bli belyst og diskutert – og som generalsekretæren ikke minst håper på mange innspill om – er hvordan Norges Seilforbund best kan bidra til å skape seilglede i seil-Norge

– NSF kan ikke stå for aktivitet rettet mot enkeltseilere, men vi vil gjerne ha innspill til hvordan vi i NSF best kan hjelpe seilforeningene rundt om i landet i arbeidet med å skape gode arrangementer som sprer seilglede, sier Bordal.

– Vi vil også sette fokus på seilforeningenes kursvirksomhet, og da kanskje særlig introduksjonskurs til seiling. Vi ser jo mange andre idretter som med stort hell rekrutterer mange aktive gjennom nybegynnerkurs. Et eksempel er padlernes våtkurs som man bør ta for å få grunnleggende kunnskap om padling og sikkerheten knyttet til padling. Noe tilsvarende bør det være mulig å få til i seiling. Der tror vi det ligger et stort potensiale.

Generalsekretær Bordals hjerte brenner også for den nyopprettede ungdomsligaen, og under klubbkonferansen vil det bli en diskusjon om hvordan man kan få igangsatt mer lokal ligaseiling i seilforeningene.

– Vi håper også å få Soon Seilforening til å fortelle Soon Sail Week. Foreningen har fått tildelt årets andre stevne i seilsportsligaen, men i stedet for kun å arrangere ligastevnet vil de arrangere en ukeslang festival der barn, ungdom og paraseilere vil få prøve seg på ulik seiling og aktiviter.

– Vi håper gjennom innslagene på klubbkonferansen å inspirere til kreativitet og oppfinnsomhet – og ikke minst til å kunne spre seilglede, sier Bordal som håper å kunne presentere et fullstendig program for klubbkonferansen i løpet av kort tid.

Påmeldingen til seiltinget og klubbkonferansen er åpnet, og der kan ma velge hva man ønsker å delta på. I tillegg til tinget og konferansen, vil det også bli arrangert en middag som man håper mange av deltagerne på både tinget og konferansen vil delta på.